مقالات

جستجو در مقالات

ورود کاربران ویژه

بنر ارز مدرن 1

learn1

بنر ارز مدرن 3

نحوه استفاده از کیف پول الکتروم Electrum
نحوه استفاده از کیف پول الکتروم Electrum

نحوه استفاده از کیف پول الکتروم Electrum

آموزش قدم به قدم استفاده از کیف پول الکتروم Electrum

امنیت ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین اهمیت زیادی دارد، و نگهداری و تامین امنیت آنها به عهده شما است. بعضی از کاربران برای ذخیره بیت کوین های خود از کیف پول های سخت افزاری استفاده می کنند، و بعضی نیز از این مرحله فراتر رفته و از کیف پول های چند امضایی پیشرفته استفاده می کنند. کیف پول های سخت افزاری با یک امضا کافی بوده و شیوه مناسبی برای تامین امنیت دارایی شما هستند اما انواع چند امضایی آن امنیت بیشتری فراهم می کنند.
کیف پول های چند امضایی کاربردهای زیادی دارند و با استفاده از آنها چندین نفر می توانند به صورت مشترک دارایی کیف پول را مدیریت کنند. این ویژگی در انواع کسب و کارها مفید است، فرض کنید شما و دوستتان مدیریت یک کارخانه را برعهده دارید و تصمیم می گیرید که فقط در صورت موافقت و امضای هر دو شما درآمد حاصل قابل انتقال باشد. به این صورت شما و شریک تان به صورت مشترک (دو امضایی) سرمایه کارخانه را مدیریت می کنید.
کاربرد دیگر قابلیت چند امضایی این است که روی کیف پول های شخصی به کار می رود تا امنیت کیف پول را ارتقا دهد. بجای نگهداری بیت کوین های خود با یک مجموعه کلید می توانید از چندین کلید خصوصی برای مدیریت کیف پول استفاده کنید که قابلیت امنیتی بسیار خوبی است. به عنوان مثال شما می توانید دو کیف پول را در دو کامپیوتر متفاوت، یکی از آنها روی دستگاه اصلی و دیگری را در کامپیوتر آفلاین نصب کنید. برای تراکنش باید از هر دو کیف پول امضا کنید. در صورتی که هر کیف پول در دستگاه متفاوتی نصب شده باشد، دسترسی هکرها به وجوه شما سخت تر می شود. این ویژگی برای افرادی که از کیف پول سخت افزاری استفاده نمی کنند نیز مناسب است.
 در ادامه این مقاله توضیح می دهیم که راه اندازی کیف پول چند امضایی الکتروم چگونه است و چطور باید از آن استفاده کنید.

راه اندازی کیف پول چند امضایی الکتروم

تا این لحظه با مفهوم کیف پول های چند امضایی و کاربرد آنها آشنا شدیم. حال اجازه دهید سراغ نصب و راه اندازی آنها برویم تا نحوه کار کیف پول چند امضایی را بهتر درک کنید. یکی از انواع کیف پول های چند امضایی که از بیت کوین پشتیبانی می کند الکتروم است. الکتروم محبوب ترین کیف پول نسخه دسکتاپ است که رابط کاربری ساده ای دارد و منبع باز بوده و از ادغام کیف پول هایی مانند لجر و ترزور نیز پشتیبانی می کند. به عنوان مثال می توانید یک کیف پول چند امضایی با روش ۲ از ۳ امضا لجر، ترروز و کلد کارد ایر گپ ( air gapped) با استفاده از اسپکتور و الکتروم ایجاد کنید.
اکثر کاربران حرفه ای ترجیح می دهند از ترکیب چند کیف پول سخت افزاری برای راه اندازی کیف پول چند امضایی استفاده کنند. ما در این مقاله نحوه راه اندازی کیف پول چند امضایی الکتروم با سیستم ۲ از ۲ امضا را آموزش می دهیم که برای تایید تراکنش بیت کوین، به امضای دو نفر نیاز داریم. همچنین می توانید از این روش برای کیف پول شخصی استفاده کنید که مدیریت هر دو کیف پول با شما است.
فرایند ۲ از ۲ امضا شامل دو کیف پول مجزا است. هر دو کیف پول یک مجموعه آدرس دریافتی یکسان دارند و برای انتقال وجه هر دو آنها باید در ارتباط با یکدیگر استفاده شوند. این روش نصب برای ارتقا امنیت انواع کسب و کارها و استفاده شخصی مناسب است. به محض اینکه راه اندازی کیف پول چند امضایی الکتروم ۲ از ۲ را درک کردید می توانید به راحتی هر کیف پول چند امضایی M از N، به عنوان مثال کیف پول چند امضایی 2 از 3، 3 از 5 و غیره را راه اندازی کنید. شما به راحتی می توانید تعداد کلی کلیدهای خصوصی و امضاهای لازم برای انتقال وجه را تعیین کنید.

نحوه راه اندازی کیف پول چند امضایی الکتروم

راه اندازی کیف پول چند امضایی الکتروم بسیار ساده است اما در ابتدا ممکن است پیچیده به نظر برسد. اما نیازی به نگرانی نیست، در این مقاله تمام مواردی که به شما در راه اندازی و اجرای کیف پول چند امضایی الکتروم کمک می کند را توضیح خواهیم داد. هدف این آموزش آشنایی با نحوه کار کیف پول چند امضایی الکتروم است و بنابراین برای این منظور از سیستم 2 از 2 امضا استفاده می کنیم که به معنای این است 2 امضا برای تایید فرایند انتقال وجه از کیف پول نیاز است. در ادامه می توانید کیف پول چند امضایی الکتروم 2 از 3 امضا و یا 3 از 5 امضا بسازید که در این روش به 3 امضا از 5 تا برای اجرای تراکنش نیاز است. فرایند ایجاد کیف پول برای انواع سیستم های M از N یکسان است.
ما در این راهنما از تست‌نت کیف پول چند امضایی الکتروم و مقدار کمی بیت کوین تست‌نت استفاده می کنیم. تست‌نت الکتروم برای آموزش و آشنایی با نحوه کار آن عالی است. اول در تست‌نت بیت کوین تجربه کافی کسب کنید و پس از اینکه با راه اندازی و استفاده از این نوع کیف پول آشنا شدید می توانید سراغ مین‌نت بروید. در راهنمای دیگری نحوه اتصال کیف پول الکتروم به تست‌نت بیت کوین، وریفای امضا الکتروم و بروزرسانی آن را آموزش داده ایم که می توانید برای اطلاعات بیشتر به این مقالات مراجعه کنید.
همچنین توجه کنید که فرایند 2 از 2 امضا شامل دو کیف پول مجزا است که روی دو دستگاه جداگانه نصب شده و توسط دو نفر کنترل می شوند. همچنین سیستم 2 از 3 امضا نیز شامل 3 کیف پول مجزا در 3 دستگاه متفاوت است که توسط سه نفر اداره می شوند. اما در این آموزش هر دو کیف پول را در یک دستگاه اجرا می کنیم، فراموش نکنید که این روش فقط برای تمرین در تست‌نت مناسب است و در حالت کلی برای امنیت بیشتر باید هر کیف پول در دستگاه مجزا نصب شود. راه اندازی کیف پول چند امضایی در یک دستگاه هیچ امنیتی ندارد. در چنین شرایطی اگر کامپیوتر شما هک شود، هکر به راحتی به کیف پول چند امضایی الکتروم شما دسترسی پیدا می کند. بنابراین راه اندازی کیف پول چند امضایی روی یک کامپیوتر هیچ تفاوتی با یک کیف پول ساده ندارد.

راه اندازی کیف پول چند امضایی الکتروم

فرایند ایجاد کیف پول چند امضایی الکتروم شامل 3 مرحله مجزا است:
برای سیستم 2 از 2 امضا کیف پول 1 از 2 و در سیستم 2 از 3 امضا کیف پول اول از 3 کیف پول را راه اندازی کنید. در حالی که شما کیف پول خود را روی کامپیوتر نصب می کنید شریک شما نیز باید کیف پول را روی کامپیوتر خود نصب کند. راه اندازی کیف پول عبارتند از تولید عبارت نمونیک و یا بازیابی و کلیدهای عمومی است. سپس باید کلید عمومی اصلی خود (MPK) را برای شریک خود ارسال و کلید عمومی آنها را دریافت کنید. کلید عمومی MPK برای هماهنگی است. به محض ایجاد کیف پول چند امضایی آدرس های دریافتی کیف پول خود و شریک تان را مطابقت دهید.

کیف پول چند امضایی 2 از 2 بیت کوین

کیف پول 2 از 2 شامل 2 کیف پول مجزا است که ممکن است متعلق به شما، دوستتان، یکی از اعضای خانواده باشد و یا کنترل هر دو آنها به عهده خود شما باشد. اما همانطور که گفتیم اگر از کیف پول چند امضایی برای ارتقا امنیت دارایی خود استفاده می کنید، باید هر دو کیف پول در دو دستگاه جداگانه نصب شوند.
قبل از اینکه به سراغ نصب کیف پول الکتروم برویم به یک برگه کاغذ، و یا دفترچه یادداشت و یک خودکار نیاز دارید. این موارد برای یادداشت عبارت بازیابی (seed) است که به عنوان نسخه بک آپ کیف پول به کار می رود.

راه اندازی کیف پول چند امضایی الکتروم

کیف پول 1 از 2

  1. . برنامه الکتروم را باز کنید، فایل را باز کرده و روی گزینه new/ restore کلیک کنید، سپس نام کیف پول را انتخاب کرده و روی ادامه کلیک کنید. در این نمونه ما نام کیف پول را والت مولتی سیگ 1 انتخاب کردیم.
    آموزش قدم به قدم استفاده از کیف پول الکتروم Electrum
  2. سپس در نصب ویزارد گزینه کیف پول چند امضایی (Multi-signature wallet) را انتخاب و روی گزینه ادامه کلیک کنید.
    راهنمای استفاده از کیف پول الکتروم Electrum
  3. در صفحه بعد از شما تعداد امضای مورد نیاز برای آنلاک کردن وجوه کیف پول درخواست می شود.
    3ELC

اسلایدر اول تعداد کلی امضاکنندگان و یا دارنده های امضا کیف پول را نشان می دهد. اسلایدر دوم تعداد امضایی که برای انتقال وجه لازم است را نشان می دهد. چون قصد ما راه اندازی کیف پول چند امضایی الکتروم 2 از 2 است، هر دو اسلایدر امضا کننده و امضا را روی 2 قرار می دهیم. برای راه اندازی کیف پول چند امضایی 2 از 3 باید اسلایدر ها را روی 3 امضا کننده و 2 امضا قرار دهید. کیف پول چند امضایی الکتروم تا 15 امضا کننده را پشتیبانی می کند.
4EL

توجه داشته باشید که تعداد امضای مورد نیاز در کیف پول چند امضایی نباید هرگز 1 باشد، زیرا در این صورت تفاوتی با کیف پول ساده ندارد. کیف پول چند امضایی حتما برای تراکنش به 2 یا بیشتر امضا نیاز دارد.
4. در صفحه بعد روی گزینه ایجاد عبارت بازیابی جدید (create a new seed) و ادامه کلیک کنید.
5ELL

کیف پول یک عبارت بازیابی جدید برای کیف پول 1 از 2 تولید می کند. عبارت بازیابی 12 کلمه ای را روی یک برگه بنویسید و روی گزینه ادامه کلیک کنید. در صفحه بعدی عبارت بازیابی را برای تایید آن مجددا وارد کنید.
6EE

  1. سپس کیف پول یک کلید عمومی مستر برای کیف پول 1 از 2 تولید می کند که باید آن را با امضا کننده های دیگر به اشتراک بگذارید و این اطلاعات را کپی کرده و در نت پد ذخیره کنید.
    8EL

توجه داشته باشید که نگهداری کلید عمومی MPK در کامپیوتر مشکلی ندارد. اما نباید عبارت بازیابی یا نمونیک را در کامپیوتر و یا گوشی خود ذخیره کنید. همچنین عبارت بازیابی را نیز با سایر امضا کنندگان به اشتراک نگذارید. پس از دریافت عبارت بازیابی و کلید عمومی کیف پول 1، به سراغ راه اندازی کیف پول 2 می رویم زیرا در مرحله بعد از شما درخواست می شود تا کلید عمومی مستر سایر امضا کنندگان را وارد کنید.

کیف پول 2 از 2

اگر این کیف پول توسط یکی از آشنایان شما مدیریت می شود از آنها درخواست کنید تا یک کیف پول چند امضایی الکتروم 2 از 2 امضا ایجاد کرده و کلید عمومی آن را با شما به اشتراک بگذارند. همانطور که گفتیم شما نیز باید کلید عمومی مستر خود را در اختیار آنها قرار دهید. اگر هر دو کیف متعلق به خود شما است تنها کافی است کیف پول دوم را به همان روشی که گفتیم در کامپیوتر دیگری راه اندازی کنید.

9EEE

توجه داشته باشید که عبارت بازیابی و کلید عمومی را در این راهنما و صرفا جهت آموزش منتشر کردیم. کلید عمومی در تست‌نت با vpub شروع می شود در حالی که در مین‌نت با xpub یا ypub و zpub شروع می شود. کلید عمومی MPK را می توانید با مموری استیک منتقل کنید و یا با پیام رمزگذاری شده برای شریک خود ارسال کنید. همانطور که گفتیم فقط در صورت راه اندازی کیف پول چند امضایی الکتروم با فرد دیگری، کلید عمومی را می توانید با او به اشتراک بگذارید.
روی گزینه ادامه کلیک کنید و وارد کردن کلید عمومی دوم را انتخاب کنید. در صفحه بعد اطلاعات امضاکننده کیف پول 1 را وارد کنید.
10EE

در آخر از شما درخواست می شود تا یک پسورد برای کیف پول انتخاب کنید. این مرحله اختیاری است اما توصیه می کنیم آن را انجام دهید. کیف پول شما با انتخاب پسورد مناسب رمزگذاری می شود. اما بدون پسورد دیگران با دسترسی به فایل کیف پول می توانند موجودی، تراکنش ها و آدرس ها را مشاهده کند، اما به دارایی شما دسترسی نداشته و نمی تواند سکه های کیف پول شما را خرج کند. بنابراین بهتر است یک پسورد مناسب برای کیف پول چند امضایی الکتروم خود انتخاب کنید. اکنون به سراغ کیف پول 1 و تکمیل راه اندازی آن می رویم.

کیف پول چند امضایی الکتروم 1 از 2

الکتروم را در کامپیوتری که کیف پول 1 را نصب کرده اید باز کنید، از فایل گزینه New / Restore را انتخاب کنید و نام آن را multisig-wallet1 قرار دهید. سپس کیف پول چند امضایی الکتروم را و در صفحه بعد  اسلاید 2 از 2 را انتخاب کنید.
اکنون گزینه " در حال حاضر عبارت بازیابی دارم (I already have a seed)" را انتخاب کنید زیرا در مراحل قبل عبارت بازیابی و یا نمونیک را دریافت کردیم.

11EE

در صفحه بعد عبارت بازیابی کیف پول 1 را که از نوع سگویت است را وارد کنید. اکنون کیف پول مجددا کلید عمومی MPK را نشان می دهد. اطلاعات دریافتی را یادداشت و وریفای کنید و سپس گزینه کلید امضا کننده کیف پول دوم را انتخاب کرده و مراحل قبلی را برای آن تکرار کنید.

12222

اکنون هر دو کیف پول شما آماده است. برای اطمینان از کیف پول چند امضایی الکتروم 2 از 2 خود آدرس دریافتی هر دو را مقایسه کنید.

13EEE

اکنون هر کسی می تواند به این آدرس کوین ارسال کند اما برای خرج کردن کوین های آن به امضای هر دو کیف پول نیاز است.

قبل از اینکه به نحوه دریافت و انتقال کوین از کیف پول چند امضایی الکتروم بپردازیم اجازه دهید بکاپ گیری آن را نیز بررسی کنیم.

بکاپ گیری کیف پول چند امضایی الکتروم

در کیف پول عادی فقط باید از عبارت بازیابی (seed) نسخه پشتیبان تهیه کنید، اما در کیف پول چند امضایی بکاپ گیری از عبارت بازیابی کافی نیست. برای بازیابی کیف پول چند امضایی به تهیه نسخه پشتیبان از عبارت بازیابی و کلید عمومی اصلی تمام امضا کنندگان نیاز دارید. به همین ترتیب سایر امضا کنندگان نیز باید از عبارت بازیابی و کلید عمومی شما نسخه پشتیبان تهیه کنند.

به عنوان مثال فرض کنید می خواهیم از یک کیف پول چند امضایی الکتروم ۲ از ۲ پشتیبان تهیه کنیم که هر دو آنها در اختیار شما قرار دارند.

کامپیوتر اول (کیف پول ۱ از ۲): عبارت بازیابی ۱، کلید عمومی MPK ۱، کلید امضا کننده ۲

کامپیوتر ۲ (کیف پول ۲ از ۲): عبارت بازیابی ۲، کلید عمومی MPK ۲، کلید امضا کننده ۱

برای بازیابی این کیف پول تنها چیزی که نیاز دارید نسخه پشتیبان عبارت بازیابی ۱ و ۲ است، البته در صورتی که هر دو کیف پول چند امضایی فقط در اختیار شما است. برای بازیابی یک کیف پول جدید در الکتروم ایجاد کرده و گزینه چند امضایی (multi signature) و همان تنظیمات قبلی ۲ از ۲ را انتخاب کنید. گزینه اکنون عبارت بازیابی دارم را انتخاب کرده و با ورود عبارت بازیابی ۱، کلید عمومی MPK ۱ و با ورود عبارت بازیابی ۲، کلید عمومی MPK ۲ تولید می شوند. بنابراین اگر به هر دو کیف پول دسترسی دارید نیازی به تهیه نسخه پشتیبان از کلید عمومی نیست.

اما به هر حال تهیه نسخه پشتیبان از کلید عمومی ۱ و ۲ مفید خواهد بود، همچنین فراموش نکنید که اطلاعات جزئی کیف پول مانند تعداد امضا کنندگان و امضای مورد نیاز و نوع آدرس را یادداشت کنید. اما اگر با فرد دیگری کیف پول چند امضایی ایجاد کردید، هرگز عبارت بازیابی خود را با آنها به اشتراک نگذارید.

نحوه دریافت و انتقال دارایی از کیف پول چند امضایی الکتروم

دریافت کوین

تمام کیف پول های چند امضایی شما یک مجموعه یکسان از آدرس دریافت کننده دارند که هر کسی می تواند آن را با شخص دیگری به اشتراک گذاشته و بیت کوین دریافت کند.

به تب دریافت در کیف پول الکتروم رفته و یکی از آدرس های دریافت کوین را کپی کنید. سپس از تست‌نت بیت کوین استفاده کنید و در کیف پول چند امضایی الکتروم خود بیت کوین تست رایگان دریافت کنید.

نحوه انتقال کوین از کیف پول چند امضایی الکتروم

برای انتقال کوین از کیف پول چند امضایی ۲ از ۲ به امضای تراکنش توسط هر دو امضا کنندگان نیاز است. اگر کیف پول چند امضایی شما از نوع ۲ از ۳ باشد تنها کافی است ۲ نفر از ۳ شرکت کننده تراکنش را امضا کنند.

وضعیت تراکنش با امضای هر یک از اعضا به تقریبا امضا شده ۱/۲ و یا ۱/۳ تغییر می کند.

به تب انتقال کوین بروید و آدرس دریافت کننده بیت کوین و تعداد کوین مورد نظر را وارد کنید. سپس وریفای کرده و روی گزینه پرداخت کلیک کنید.

14EEE

در صفحه بعد ورودی، خروجی، آدرس دریافت کننده، کارمزد را تایید و سپس درخواست خود را نهایی کنید.

15EE

مجددا در صفحه بعد جزئیات تراکنش را وریفای کرده و آن را ثبت نهایی کنید.

15EE

اکنون وضعیت تراکنش به تقریبا امضا شده ۱/۲ (PSBT) تغییر می کند. با امضا شرکت کننده دوم وضعیت تراکنش به تکمیل شده تغییر یافته و کوین ها منتقل می شوند.

16EE

برای تکمیل این فرایند باید تراکنش تقریبا امضا شده را به کیف پول دوم خود و یا امضا کننده دیگر ارسال کنید.

انتقال تراکنش چند امضایی

برای صدور و یا انتقال تراکنش چند امضایی به امضا کننده دیگر چندین روش وجود دارد. در سمت چپ صفحه تراکنش گزینه صدور (export) را مشاهده می کنید. برای صدور تراکنش می توانید از روش های کپی کردن، کد QR و یا به صورت فایل استفاده کنید.

17EE

همچنین می توانید اسکریپت تراکنش خام را برای شریک خود ارسال کنید. شریک شما نیز باید اسکریپت تراکنش را در کیف پول خود باز کرده و امضا کند. به این ترتیب که او باید این تراکنش را در کیف پول چند امضایی الکتروم دوم خود باز کرده و از تب ابزار (tools) در منو گزینه لود شدن تراکنش و روش صدور را انتخاب کند.

18EE

سپس با انتخاب گزینه لود شدن تراکنش می توانید جزئیات تراکنش ایجاد شده توسط کیف پول ۱ را مشاهده کنید.



LO11

اکنون باید تمامی اطلاعات را مجددا وریفای کنید و پس از امضا وضعیت تراکنش به تکمیل شده تغییر پیدا می کند.

21EE

پس از تکمیل امضا های مورد نیاز گزینه انتشار مشاهده می شود و با انتخاب آن تراکنش امضا شده منتشر می شود و پیام ارسال پرداخت را دریافت می کنید. به این ترتیب تراکنش در هر دو کیف پول چند امضایی نشان داده می شود.

پس از آشنایی با نحوه کار کیف پول چند امضایی الکتروم در تست نت می توانید به مین‌نت رفته و انتقال ارز با کیف پول چند امضایی الکتروم را شروع کنید.

تماس با ما

آدرس آدرس 1 : تهران، جردن، خیابان تندیس، پلاک 34، واحد 6
آدرس آدرس 2  : تهران، میرداماد، میدان مادر، خیابان شاه نظری ، خیابان ابن سینا
 
تلفن تلفن واحد فروش : 26230198
پاسخگویی ساعات پاسخگویی : روزهای غیرتعطیل از 9 صبح الی 17 عصر
 امکان مراجعه حضوری نیست حتما برای مراجعه حضوری از قبل هماهنگ بفرمایید
telegram 32 جهت پشتیبانی فنی تنها در تلگرام پیام دهید .

ما را دنبال کنید

کانال تلگرام
اینستاگرام 
کانال آپارات 
 
تمامی حقوق مادی و معنوی برای ارز مدرن محفوظ می باشد.

طراحی سایت : ایران مدرن

image01