مقالات

جستجو در مقالات

ورود کاربران ویژه

بنر ارز مدرن 1

learn1

بنر ارز مدرن 3

هك Mt. Gox - مهمترین هك بازار معاملات رمزارزها
هك Mt. Gox - مهمترین هك بازار معاملات رمزارزها

هك Mt. Gox - مهمترین هك بازار معاملات رمزارزها

در این مقاله، در مورد مهم ترین هك بازار معاملات رمزارزها: هك Mt.Gox بحث و گفتگو خواهیم كرد.  Mt.Gox یکی از معروف‌ترین بازار معاملات رمزارز است که در سال ۲۰۱۰ تاسیس شد این بازار بیش از ۷۰ % کل معاملات بیت كوین در جهان را در زمان خود انجام می داد.

دقیقا چه اتفاقی در هک Mt.Gox افتاد؟

بازار معاملات Mt.Gox در سال 2011 هك شده بود در طول دو هک اول، مهاجمان توانستند یک کامپیوتر متعلق به یكی از بازرسان Mt.Gox را به خطر بیاندازند. آن‌ها قادر بودند که قیمت بیت كوین را به یک سنت تغییر دهند بعد از این، آن‌ها توانستند کلیدهای خصوصی مشتریان Mt.Gox را به عنوان دارایی رمزنگاری شده با ارزش خود به دست آورند كه در كیف پول های متصل به اینترنت نگهاداری می شد. سپس هکرها دستورهای فروش را روی این حساب‌ها صادر کردند و بیت كوین ها را با قیمت تقلبی یك سنت، به طور مصنوعی خریداری کردند و به این ترتیب، ۲۰۰۰ بیت كوین را به این شیوه به تملك خود درآوردند​.

این هک مربوط به سرقت ۳۰.۰۰۰ دلار بیت كوین است که در مقابل آنچه که در فوریه ۲۰۱۴ اتفاق افتاد، ناچیز بود​.

دومین هك Mt.Gox تبدیل به نخستین هك عمده بازار معاملات رمزارزها شد این دفعه، ارزش چهار میلیون دلار در آن زمان شامل یک اسکناس بیست میلیون دلار بود.این بار، مبلغ هك شده حدود 460 میلیون دلار آن زمان بود. اگرچه از لحاظ مبلغی، بزرگترین هك تاریخ نبوده است، اما بیشترین حجم بیت كوین در این هك از دست رفت بیش از ۸۵۰،۰۰۰ لیره از جمله ۷۵۰،۰۰۰ نفر از مشتریان آن دزدیده شده‌است.بیش از 850هزار بیت كوین، دزدیده شد كه 750 هزار آن در اختیار مشتریان این بازار بود. این مبلغ با قیمت اوج بیت كوین، به ارزش ۱۷ میلیارد دلار و قیمت فعلی آن تقریبا ۳ میلیارد دلار خواهد بود​.

در حالی که Mt.Gox تمام برداشت‌های بیت كوین را در هفتم فوریه ۲۰۱۴ متوقف کرد، این بازار از مدت‌ها قبل از آن خالی شده‌بود: گفته می شود از آغاز سال 2011 بیت به بیت از Mt.Gox دزدیده می شده است گروه مسئول تحقیقات نشان می‌دهد که تا ماه مه ۲۰۱۳، Mt.Gox دیگر بیت كوین های خود را نگه‌ نداشته است.

طولی نکشید که Mt.Gox ورشکستگی خود را ثبت کرد، چرا که دیگر قادر به ادامه عملیات نبود​.

چه بلایی بر سر قربانیان هك Mt.Gox آمد؟

متاسفانه، قربانیان هك Mt.Gox حتی یك ساتوشی از بیت كوین های خود را تا به امروز دریافت نكردند. دعاوی و شكایات حقوقی بسیاری علیه Mt.Gox ارائه شد؛ اما همچنان قربانیان آن ها دست خالی مانده اند. در طول تحقیقات، ۲۰۰۰۰۰ بیت كوین توسط Mt.Gox بازیابی شد، اما از آنجاكه این بازار اعلام ورشكستگی كرده بود، این مبلغ میان مشتریان آن تقسیم نشد تا امروز، ۶۵۰،۰۰۰ Bitcoins به حساب نیامده است (۳.۷ درصد از عرضه گردش Bitcoin).تا امروز همچنان 650 هزار بیت كوین بلاتكلیف باقی مانده است (3.7 درصد چرخه تامین بیت كوین). علاوه بر این، حتی کسانی که حساب Mt.Gox نداشتند نیز تحت‌تاثیر قرار گرفتند: قیمت بیت كوین به حدود ۵۰ % ارزش خود قبل از هک رسید بازگشت قیمت بیت كوین به حالت اولیه (پیش از هك) تا سال 2016 طول كشید.​

ممکن است هنوز برای قربانیان Mt.Gox نور امیدی وجود داشته باشد: بیش از چهار سال پس از این هک تاریخی، یک دادگاه ژاپنی وضعیت ورشکستگی بازار سابق رمزارزها را متوقف کرده‌است. بر اساس این قانون گذاری جدید، 200 هزار بیت كوین که بازیابی شدند، می‌توانند به طلبکاران Mt.Gox بازگردانده شوند. دادگاه بخش توکیو همچنین اشاره کرد که پرداخت به صورت بیت كوین انجام خواهد شد نه پول رایج كشور یا دلار. اولین بازپرداخت در طرح مذكور پس از تابستان ۲۰۱۹ انجام می شود كه در واقع این زمان یعنی پرداخت پس از گذشت بیش از ۵ سال از انجام این هک. ​

چطور مشتری‌های Mt.Gox از این هک در امان بودند؟

متاسفانه، کیف پول های سخت‌افزاری در دوران Mt.Gox وجود نداشتند. این هک باعث تغییر بزرگی در بازار دارایی های رمزنگاریشده، شده‌است. نیاز به امنیت در دنیای رمزارزها توجه بسیاری را به خود جلب کرد در حال حاضر، بهترین پیش‌گیری از هك شدن می‌تواند نگهداری رمزارزها در یك كیف پو.ل سخت افزاری مانند Ledger Nano X باشد. کیف پول مناسب، کلیدهای خصوصی شما را از دستگاه‌های متصل به اینترنت دور نگه می‌دارد، به طوری که دسترسی به حسابتان را برای سایرین غیرممكن می سازد​.

مبادلات تکنولوژی و سازمانی برای محافظت از کلیدهای خصوصی نیز به همان اندازه مهم است چند تن از کارمندان سابق Mt.Gox از آن به عنوان یک سازمان آشفته یاد کرده‌اند. اخیرا، شاهد از دست دادن دسترسی بازار كانادایی QuadrigaCX به کلیدهای خصوصی خود، بوده‌ایم، زیرا تنها شخصی كه به آن ها دسترسی داشت، فوت كرده و ۱۳۰ میلیون دلار در رمزارزها دور از دسترس باقی مانده‌است برای موسسات مالی (مانند مبادلات رمزارزها)، Ledger یک راه‌حل مدیریت و حفاظت از دارایی برای دارایی‌های رمزنگاری شده در قالب Ledger Vault دارد.

در Ledger، ماموریت ما ارائه یک راه‌حل نگهداری امن برای کلیدهای خصوصی شماست​.

در حال حاضر، نسل بعدی كیف پول های سخت افزاری یعنی، Ledger Nano X، برای پیش سفارش در دسترس است​.

تماس با ما

آدرس آدرس 1 : تهران، جردن، خیابان تندیس، پلاک 34، واحد 6
آدرس آدرس 2  : تهران، میرداماد، میدان مادر، خیابان شاه نظری ، خیابان ابن سینا
 
تلفن تلفن واحد فروش : 26230198
پاسخگویی ساعات پاسخگویی : روزهای غیرتعطیل از 9 صبح الی 17 عصر
 امکان مراجعه حضوری نیست حتما برای مراجعه حضوری از قبل هماهنگ بفرمایید
telegram 32 جهت پشتیبانی فنی تنها در تلگرام پیام دهید .

ما را دنبال کنید

کانال تلگرام
اینستاگرام 
کانال آپارات 
 
تمامی حقوق مادی و معنوی برای ارز مدرن محفوظ می باشد.

طراحی سایت : ایران مدرن

image01