مقالات

جستجو در مقالات

ورود کاربران ویژه

بنر ارز مدرن 1

learn1

بنر ارز مدرن 3

نکات مهم برای خرید مجموعه کارت 2 یا 3 عددی Tangem

والت تنجم یک والت سخت‌افزاری سرد سلف کاستدی است که به کاربران امکان می‌دهد هزاران ارز دیجیتال مختلف را خرید، فروش، ذخیره و مبادله کنند. مثل همه والت‌های سرد، ذخیره کلیدهای خصوصی و امضای تراکنش‌ها در تنجم هم به صورت آفلاین انجام می‌شود. در نتیجه دسترسی به کلیدهای خصوصی و سرقت دارایی‌های شما برای هکرها غیرممکن خواهد بود.

تنجم به عنوان یک والت غیرکاستدی به شما امکان می‌دهد که کنترل کامل کلیدهای خصوصی خودتان را در اختیار داشته باشید و هیچ شخص یا نهاد دیگری از جمله خود تنجم به آنها دسترسی نخواهد داشت. راحتی و مدیریت آسان، عملکرد قابل اطمینان و امنیت بسیار زیاد جزء مشخصه‌های اصلی این والت هستند که در ادامه به آنها می‌پردازیم. اما قبل از آن نگاهی به سایر نکات مربوط به این والت داریم.

والت تنجم، اپلیکیشن موبایلی دارد

اپلیکیشن تنجم یک نرم‌افزار موبایلی است که به عنوان اینترفیسی برای تعامل با کارت‌های والت تنجم و گجت‌های پوشیدنی از طریق NFC طراحی شده است. این اپلیکیشن نقش یک نمایشگر برای والت شما را دارد – می‌توانید از طریق این اپلیکیشن ارزهای دیجیتال را خرید و فروش، ذخیره، مبادله کرده و به انواع اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، دیفای و غیره متصل شوید.

کد اپلیکیشن تنجم اپن سورس است و هیچ در پشتی در آن وجود ندارد. می‌توانید کدها را از طریق گیت‌هاب بررسی کنید.

مراحل دانلود اپلیکیشن تنجم عبارتند از:

به اپ استور یا گوگل پلی بروید.

Tangem را جستجو کنید.

اپلیکیشن Tangem را انتخاب کنید.

اپلیکیشن را دانلود و نصب کنید.

مراحل نصب را دنبال کنید.

هنگام باز کردن اپلیکیشن برای اولین بار، باید کارت تنجم را اسکن کنید. امکان سفارش دادن کارت از طریق اپلیکیشن تنجم هم وجود دارد.

توجه: با توجه به اپن سورس بودن کدهای اپلیکیشن تنجم، احتمال اینکه هکرهای ماهر بتوانند این اپلیکیشن را بازسازی کنند وجود دارد. تنجم هیچ کدام از اطلاعات کاربران را ذخیره نکرده و سروری برای اجرای تراکنش در بلاک چین ندارد.

اندروید و iOS مورد نیاز برای استفاده از کارت‌های تنجم

می‌توانید از هر گوشی اندروید با نسخه اندروید 6 یا بالاتر، یا گوشی iOS با نسخه سیستم عامل 15 و بالاتر که به طور کامل از NFC پشتیبانی کند، استفاده کنید؛ به غیر از آیفون 6/6s و آیفون SE (نسل اول).

بعضی از گوشی‌های خاص مثل آیفون 7 و 7 پلاس به طور کامل از قابلیت NFC پشتیبانی نمی‌کنند.

این یعنی نمی‌توان اطلاعات لازم را حین فعال سازی منتقل کرد و نمی‌توان از کلیدهای خصوصی روی چنین دستگاه‌هایی پشتیبان گیری کرد.

اما می‌توانید از یک گوشی متفاوت مثل آیفون 8 و جدیدتر یا گوشی اندروید 6 و بالاتر که کاملاً از NFC پشتیبانی می‌کند، برای ایجاد بکاپ استفاده کرده و سپس از دستگاه اصلی استفاده کنید.

والت تنجم شامل 2 یا 3 مجموعه کارت است

والت تنجم در اصل یک والت بدون عبارت بازیابی (seed phrase) است که نیاز به استفاده از چنین عبارت‌هایی را از بین می‌برد. کاربران می‌توانند با استفاده از کارت‌های تنجم، کلیدهای خصوصی خودشان را روی چند دستگاه ایمن سازی کنند. والت در قالب دو یا سه کارت ارایه می‌شود که هر کارت، برای بکاپ گرفتن از کلید خصوصی استفاده می‌شود.

وجود دو کارت، یعنی شما دو کپی از کلید خودتان دارید و در صورت استفاده از 3 کارت، 3 کپی خواهید داشت. هر کارت، حکم کلید قابل استفاده برای باز کردن یک در را دارد – هر چقدر کارت‌های بیشتری داشته باشید، ایمن‌تر خواهید بود.

انتخاب 3 کارت، شانس بازیابی دسترسی را نسبت به حالت 2 کارت افزایش می‌دهد. اگر یک کارت گم شده یا به سرقت برود، با استفاده از سایر کارت‌ها می‌توانید به والت خودتان دسترسی پیدا کنید.

اگر یک کارت را گم کرده و کد دسترسی را فراموش کنید، وجود کارت سوم برای ریست کردن کد دسترسی لازم است. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم که برای ارتقای امنیت از مجموعه 3 کارتی استفاده کنید.

مقایسه تنجم 1 و 2

در سپتامبر 2023، تنجم یک والت جدید به نام تنجم 2 را رونمایی کرد. در جدول زیر، تفاوت‌های بین تنجم 1 و 2 را مشاهده می‌کنید.

Tangem 1.0

Tangem 2.0

عبارت بازیابی ایجاد نمی‌کند.

از قابلیت ایجاد عبارت بازیابی پشتیبانی می‌کند.

امکان غیرفعال کردن بازیابی کد دسترسی با چند کارت وجود ندارد.

می‌توان با چند کارت، بازیابی کد دسترسی را غیرفعال کرد.

از قابلیت وارد کردن والت با عبارت بازیابی پشتیبانی نمی‌کند.

می‌توانید والت را با استفاده از عبارت بازیابی 12، 18 یا 24 کلمه‌ای بازیابی کنید. از عبارت عبور (passphrase) هم پشتیبانی می‌شود.

شامل والت‌هایی با برند مشترک که قبل از سپتامبر 2023 عرضه شدند.

شامل والت‌هایی با برند مشترک و نسخه محدود که پس از سپتامبر 2023 عرضه شدند.

امکان خرید والت تنجم در هر جایی وجود دارد

معمولاً توصیه می‌شود که والت تنجم را از سایت رسمی یا شرکت‌های همکار معتبر خریداری کنید اما گواهینامه سرتاسری (end-to-end) تنجم باعث شده که امکان خرید این والت به روش امن و از هر شخصی وجود داشته باشد.

نکته مهم: مطمئن شوید که اپلیکیشن رسمی تنجم را نصب می‌کنید. معمولاً هنگام اسکن کردن کارت‌ها، می‌توانید یک والت ایجاد کنید. در غیر این صورت، سعی کنید کارت‌ها را به تنظیمات کارخانه برگردانید.

در عین حال، شما کارت‌ها را بدون کلید خصوصی دریافت می‌کنید. خود شما می‌توانید هنگام ایجاد والت، کلید خصوصی را روی تراشه کارت ایجاد کنید.

در والت تنجم جدید، امکان استفاده از عبارت بازیابی وجود دارد

والت جدید تنجم، طراحی جدید و قابلیت‌های بیشتری داشته که باعث شده برای همه کاربران کریپتو قابل استفاده باشد – می‌توانید با استفاده از عبارت بازیابی 12 یا 24 کلمه‌ای، یک والت جدید ایجاد کنید. می‌توانید والتی را که با عبارت‌های بازیابی 12، 16 یا 24 کلمه‌ای ساخته شده، با عبارت عبور به تنجم والت کنید. همچنین، می‌توانید دارایی‌های خودتان را به روش کاملاً امن از همه والت‌های سخت‌افزاری یا والت‌های گرم به تنجم منتقل کنید.

تنجم از بیشتر از 30 شبکه بلاک چین و هزاران کوین و توکن پشتیبانی می‌کند – در صورت وارد کردن والت، تنها همین دارایی‌های پشتیبانی شده، نمایش داده می‌شوند.

تنجم، والت‌هایی با برند مشترک تولید می‌کند

شاید تصاویری از والت‌های شخصی سازی شده تنجم را در اینترنت مشاهده کرده باشید؛ لازم به ذکر است که این والت‌ها جعلی نیستند. تنجم با پروژه‌های موفق وب 3 همکاری کرده تا یکسری والت تنجم چند ارزی با برند مشترک ایجاد کند از جمله والت شیبا × تنجم. همچنین، تنجم با برندهایی مثل Kaspa، Tron، BAD idea AI و Trilliant هم والت‌های مشترکی ایجاد کرده است.

در والت‌های تنجم با برند مشترک، از قابلیت‌های امنیتی پیشرفته تنجم استفاده شده است؛ از جمله تکنولوژی تراشه امن، حفاظت با پین، تدابیر ضد جعل و سیستم بکاپ هوشمند. همه والت‌های دارای برند مشترک به غیر از SHIB X Tangem قابلیت استفاده اختیاری از عبارت بازیابی را دارند.

با شخصی سازی والت تنجم، مشاغل می‌توانند هویت برندشان را نشان داده، به امنیت کاربران اولویت داده و در آنها اعتماد ایجاد کنند.

فهرست جدیدترین همکاری‌های تنجم عبارتند از:

Kaspa https://kaspa.tangem.com

Shiba https://shiba.tangem.com

Vechain https://vechain.tangem.com

Tron https://tron.tangem.com

Grim https://grim.tangem.com

New World Elite https://new-world-elite.tangem.com

Julien Roman https://julien-roman.tangem.com

COIN metrica https://coinmetrics.tangem.com

DAN https://dan.tangem.com/

قابلیت‌های والت تنجم

امکانات امنیتی

تراشه تنجم با گواهینامه CC EAL6+ طی همکاری با شرکت سامسونگ ساخته شده و بالاترین استاندارد امنیتی را دارد.

قابلیت حفاظت با کد دسترسی و سیستم بیومتریک.

قابلیت حفاظت در برابر جعل: اپلیکیشن، اصالت کارت و میان‌افزار آن را بررسی می‌کند.

وجود کد اپن سورس در گیت‌هاب

دو بازرسی مستقل از میان‌افزار

عدم جمع‌آوری داده‌ها یا استفاده از سرور برای ذخیره تراکنش‌ها در بلاک چین

دوام و سازگاری

آنتن NFC

بی نیاز به شارژ

گارانتی شده برای بیشتر از 25 سال

گواهینامه کامل IP68 برای حفاظت در برابر نفوذ آب، گل و شرایط دمایی سخت (-25 تا +50 درجه)

مقاومت در برابر اشعه X، پالس‌های الکترومغناطیسی و تخلیه الکترواستاتیک.

موجود برای iOS، اندروید و Harmony OS 

والت تنجم از طریق WalletConnect به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و دیفای متصل می‌شود

پروتکل WalletConnect امکان اتصال والت تنجم را به انواع اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز فراهم می‌کند. با WalletConnect به راحتی می‌توانید توکن استیک کنید، ارزهای دیجیتال را معامله کنید، به استخرهای نقدینگی موجودی اضافه کنید، NFT خرید و فروش کنید و غیره.

بعلاوه، WalletConnect با محبوب‌ترین شبکه‌های EVM سازگار است؛ از جمله اتریوم، پلی گان، BNB اسمارت چین، اولنچ سی-چین، فانتوم اوپرا، اتریوم کلاسیک، گنوسیس و غیره.

متأسفانه، هنوز امکان استفاده از WalletConnect برای بلاک چین سولانا وجود ندارد.

سوالات پرتکرار

چه تضمینی وجود دارد که تنجم کلید خصوصی کاربران را ذخیره نمی‌کند؟

وقتی کارت تنجم دریافت می‌کنید، این کارت‌ها کلید خصوصی ندارند. کلید خصوصی هنگام ساختن والت ایجاد می‌شود. Kudelski Security و Riscure هر دو به صورت مستقل میان‌افزار والت را بازرسی کرده و تأیید کرده‌اند که هیچ در پشتی در والت تنجم وجود ندارد.

چطور کلید خصوصی خودم را ببینم؟

کارت‌های تنجم حاوی یک تراشه دارای گواهینامه EAL6+ CC هستند که کلید خصوصی را حین ایجاد والت و با استفاده از یک مولد عدد تصادفی تولید می‌کند. انتروپی ایجاد عدد تصادفی، از حسگرهای فیزیکی تراشه به دست آمده و هرگز از تراشه خارج نمی‌شود. هیچ کس امکان دستیابی به کلید خصوصی شما را ندارد.

در صورت گم کردن والت تنجم، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

والت تنجم به صورت مجموعه‌ای از 2 یا 3 کارت ارایه می‌شود. می‌توانید هنگام تنظیم والت از کلید خصوصی روی کارت‌های دیگر پشتیبان گیری کنید. وجود چند کارت باعث می‌شود که حتی در صورت گم شدن یک کارت، باز هم امکان مدیریت والت خودتان را داشته باشید.

در صورت گم کردن همه کلیدهای بکاپ، چطور دسترسی به والت را بازیابی کنیم؟

از دست دادن همه کارت‌های بکاپ، یعنی از دست دادن امکان دسترسی به دارایی‌ها. تنها کارت‌های شما امکان دسترسی به والت را دارند و تعداد کارت‌ها (2 یا 3) معادل با تعداد کپی‌های کلید خصوصی شما است. باید کارت‌ها را در محل‌های مختلفی نگه دارید. در صورت گم شدن یا سرقت یک کارت، می‌توانید والت جدیدی خریده و موجودی خودتان را به آن منتقل کنید.

در صورت گم شدن کارت والت تنجم، دیگران امکان دسترسی به والت را دارند؟

سیستم حفاظت با کد دسترسی، از دسترسی اشخاص ثالث غیرمجاز جلوگیری کرده و تنها زمانی فعال می‌شود که دو یا سه کارت به یک والت لینک شده باشند. قبل از انتقال وجه به والت، از آن پشتیبان گیری کنید تا کد دسترسی از موجودی شما حفاظت کند.

کد دسترسی برای مقابله با حملات جستجوی فراگیر هم مفید است. پس از ششمین تلاش ناموفق برای وارد کردن کد، برای وارد کردن کد بعدی، 1 ثانیه بیشتر تأخیر در نظر گرفته می‌شود که حداکثر تا 45 ثانیه خواهد بود. این تأخیر، تنها پس از وارد کردن کد درست ریست می‌شود.

آیا در صورت گم کردن گوشی، امکان دسترسی به موجودی خودمان را از دست می‌دهیم؟

خیر! در این صورت شما امکان دسترسی به دارایی‌های خودتان را از دست نمی‌دهید. می‌توانید برای دسترسی به والت خودتان از هر دستگاه موبایلی استفاده کنید و گوشی صرفاً حکم یک نمایشگر را دارد. دارایی‌های شما روی کارت ذخیره شده و این کارت، کلیدهای خصوصی و امضای تراکنش‌ها را مدیریت می‌کند. می‌توانید اپلیکیشن تنجم را روی گوشی جدید وارد کرده و کارت را اسکن کنید.

چطور والت تنجم یک والت سرد محسوب می‌شود؟

والت سرد، ذخیره کلیدهای خصوصی و امضای تراکنش‌ها را به روش آفلاین انجام می‌دهد. در کارت‌های تنجم، کلید خصوصی هنگام ایجاد والت تولید شده و سپس روی کارت ذخیره می‌شود که به اینترنت متصل نیست.

آیا تنجم می‌تواند دسترسی به والت را محدود کند؟

تنجم تراکنش‌های شما را در سرورها پردازش نمی‌کند؛ اپلیکیشن گوشی، مستقیماً با بلاک چین در تماس است. تنجم سعی دارد یک راهکار امن و راحت برای مدیریت ارزهای دیجیتال ارایه داده و به فلسفه کمترین مداخله پایبند باشد.

تنجم کاربران را ثبت یا اعتبارسنجی نمی‌کند و دسترسی به والت شما را کنترل نمی‌کند. اطلاعات تنجم درباره کاربران محدود به آی‌پی است که می‌توان آن را با وی پی ان عوض کرد. کد اپن سورس تنجم در گیت‌هاب موجود است و کاربران می‌توانند آن را بررسی کنند.

تماس با ما

آدرس آدرس 1 : تهران، جردن، خیابان تندیس، پلاک 34، واحد 6
آدرس آدرس 2  : تهران، جردن، نبش خیابان صانعی، برج امیرپرویز ، طبقه 6
 
تلفن تلفن واحد فروش : 26230198
پاسخگویی ساعات پاسخگویی : روزهای غیرتعطیل از 9 صبح الی 17 عصر
 امکان مراجعه حضوری نیست حتما برای مراجعه حضوری از قبل هماهنگ بفرمایید
telegram 32 جهت پشتیبانی فنی تنها در تلگرام پیام دهید .

ما را دنبال کنید

کانال تلگرام
اینستاگرام 
کانال آپارات 
 
تمامی حقوق مادی و معنوی برای ارز مدرن محفوظ می باشد.

طراحی سایت : ایران مدرن