مقالات

جستجو در مقالات

ورود کاربران ویژه

بنر ارز مدرن 1

learn1

بنر ارز مدرن 3

چگونه والت لجر را به صورت امن به متامسک وصل کنیم؟

نکات کلیدی

  • برای اینکه کنترل کامل ارزهای دیجیتال خودتان را در اختیار داشته باشید، باید از یک والت غیرکاستدی مثل لجر یا متامسک استفاده کنید؛ اما سطح امنیت چنین والت‌هایی بسیار متفاوت و متنوع است.
  • والت‌های نرم‌افزاری مثل متامسک، به اینترنت متصل می‌مانند اما والت‌های سخت‌افزاری مثل لجر، کلیدهای خصوصی شما را در محیطی ایزوله شده ذخیره می‌کنند.
  • والت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کاملاً با هم در رقابت نیستند؛ می‌توانید برای دستیابی به بهترین تجربیات کاربری، از هر دو والت استفاده کرده و امنیت خودتان را حفظ کنید.

اگر با اپلیکیشن‌های بلاک چین و دنیای شگفت انگیز وب 3 کار می‌کنید، احتمالاً با نام متامسک آشنا هستید.

متامسک با لوگوی روباه نارنجی رنگ مشهور خودش، یکی از محبوب‌ترین والت‌های کریپتوی حال حاضر محسوب می‌شود و قطعاً مشهورترین والت گرم تولید شده تا به امروز است. اما برای استفاده امن از متامسک، بهتر است که از آن در ترکیب با یک والت سخت‌افزاری مثل لجر استفاده کنید.

در ادامه مطلب با متامسک و شیوه اتصال آن به والت لجر آشنا می‌شوید.

متامسک چیست؟

متامسک یک والت کریپتوی نرم‌افزاری غیرکاستدی است که به صورت بین زنجیره‌ای کار می‌کند.

این والت، غیرکاستدی است یعنی با استفاده از آن، خود شما امکان کنترل و مدیریت کلیدهای خصوصی خودتان را در اختیار دارید. برخلاف بانک یا والت‌های مورد استفاده در اکسچنج‌های کریپتو، متامسک هیچ اختیاری بر موجودی حساب شما ندارد. تا زمانی که فقط خود شما به این کلیدهای خصوصی دسترسی داشته باشید، مالک و مدیر اصلی حساب‌تان، خود شما خواهید بود.

ویژگی بعدی این والت، بین زنجیره‌ای بودن آن است. متامسک به شما امکان می‌دهد که حساب‌های خودتان در شبکه‌های مختلف را مدیریت کنید از جمله اتریوم، بایننس اسمارت چین و پلی گان. به ویژه، متامسک از زنجیره‌های EVM پشتیبانی می‌کند و حتی ممکن است در آینده، امکان سازگاری آن با شبکه‌های دیگر هم فراهم شود.

در نهایت، متاسک یک والت نرم‌افزاری یا به عبارتی گرم است. این والت از طریق نرم‌افزاری کار می‌کند که می‌توانید آن را برای دستگاه وب 2 خودتان (مثل گوشی یا لپ تاپ) دانلود و نصب کنید. این والت، کلیدهای خصوصی شما را روی این دستگاه‌های میزبان ذخیره می‌کند که به راحت‌تر شدن ارسال تراکنش‌ها در بلاک چین کمک می‌کنند. اما چنین قابلیتی بر امنیت شما هم تأثیرگذار است. برای آشنایی با شیوه مقابله با این ریسک، اول به بررسی این موضوع می‌پردازیم که متامسک برای چه کارهایی ساخته شده است.

متامسک مناسب چه کارهایی است؟

متامسک برای تعامل با اپلیکیشن‌های بلاک چین و قراردادهای هوشمند از جمله پلتفرم‌های دیفای و بازارهای NFT طراحی شده بود. در واقع، بیشتر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و پروتکل‌های اقتصاد غیرمتمرکز (دیفای) تنها از تعداد خاصی والت محدود پشتیبانی می‌کنند و معمولاً متامسک هم جزء چنین والت‌هایی است.

پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های بلاک چین بی‌شماری با امکانات و ویژگی‌های متنوع وجود دارند که می‌توانید آنها را به متامسک وصل کنید؛ اما تعدادی از کارهای قابل انجام با استفاده از متامسک عبارتند از:

  • قرض گرفتن یا وام دادن کوین یا توکن‌ها
  • خرید، فروش و معامله در بازارهای NFT
  • اجرای بازی‌های بلاک چین
  • کشت سود
  • معامله و مبادله ارز در اکسچنج‌های غیرمتمرکز

چگونه ریسک والت متامسک را کاهش دهیم؟

اما مثل هر محصول خوبی، استفاده از متامسک هم ریسک‌های خاص خودش را دارد.

در واقع، والت‌های نرم‌افزاری از جمله متامسک، کلیدهای خصوصی شما را روی دستگاه میزبان مثل گوشی یا لپ تاپ شما تولید و ذخیره می‌کنند. متأسفانه، چنین دستگاه‌هایی برای ذخیره امن کلیدهای خصوصی طراحی نشده‌اند، در نتیجه استفاده از والت‌هایی از این نوع، می‌تواند شما را در برابر تهدیدات آنلاین آسیب پذیر کند. از آنجایی که دستگاه وب 2 شما به اینترنت وصل شده و در برابر بدافزارها آسیب پذیر است، نمی‌توانید به اطلاعات روی نمایشگر آن اعتماد کنید. همچنین، امضای یک تراکنش، می‌تواند باعث افشای کلیدهای خصوصی شما از طریق کانکشن اینترنت شود.

به همین دلیل، خود متامسک هم به کاربرانی که ارز دیجیتال زیادی دارند، توصیه کرده که از یک والت سخت‌افزاری در ترکیب با این والت استفاده کنند. خوشبختانه، می‌توانید برای بهره بردن از بهترین امکانات متامسک و والت‌های لجر، از این دو والت در کنار هم و در ترکیب با هم استفاده کنید. به این ترتیب، می‌توانید امنیت آفلاین یک والت سخت‌افزاری را با امکانات وب 3 متامسک ترکیب کنید.

چرا از لجر در کنار متامسک استفاده کنیم؟

به طور کلی، استفاده از والت سخت‌افزاری برای ذخیره کلیدهای خصوصی روش بسیار امن‌تری است؛ چون چنین والت‌هایی، ذخیره کلیدهای خصوصی و امضای تراکنش‌ها را به روش آفلاین انجام می‌دهند. این روش تصمین می‌دهد که هیچ شخصی در اینترنت امکان دسترسی به این اطلاعات را نخواهد داشت. اتصال دستگاه لجر به والت متاسک، به شما برای حفاظت از کلیدهای خصوصی خودتان و امضای آفلاینِ تراکنش‌ها همزمان با دسترسی به همه پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های دلخواه کمک می‌کند.

با این روش، شما باید دستگاه لجر را به صورت فیزیکی به کامپیوترتان وصل کنید. سپس، هر زمان که قصد اجرای تراکنشی را در متامسک دارید، باید آن را با دستگاه فیزیکی تأیید کنید. همانطور که انتظار می‌رود، این سیستم کار هکرها را بسیار سخت می‌کند و به همین دلیل گفته می‌شود که ترکیب متامسک و لجر بسیار امن است.

چگونه متامسک را برای اتصال به لجر تنظیم کنیم؟

اول از همه، باید برای حفاظت از کلیدهای خصوصی خودتان، از والت سخت‌افزاری لجر استفاده کنید. دستگاه‌های لجر یک اپلیکیشن همراه به نام لجر لایو (برای موبایل و کامپیوتر) دارند که امکان دسترسی به همه سرویس‌های کریپتو را به روشی امن و رایگان فراهم می‌کند.

سپس، باید متامسک را نصب کنید که دو گزینه برای انجام این کار دارید: می‌توانید افزونه مرورگر متامسک را که با مرورگرهای کروم، فایرفاکس، بریو و اج سازگار است نصب کنید یا از اپلیکیشن موبایلی آن استفاده کنید.

حتماً این والت را از سایت رسمی متامسک دانلود کنید چون اپلیکیشن‌های والت تقلبی جزء روش‌های کلاهبرداری رایج هستند.

پس از دانلود کردن این موارد، می‌توانید با طی کردن مراحل زیر، تنظیمات لازم را انجام دهید:

  1. لجر لایو را باز کرده و روی گزینه Accounts در سمت چپ صفحه کلیک کنید.
  2. با کلیک کردن روی Add an Ethereum account اکانت اتریوم خودتان را بسازید.
  3. برای تنظیم یک والت جدید، متامسک را باز کنید. در اینجا با یک سوال مهم روبرو می‌شوید: یک والت جدید ایجاد می‌کنید یا والت موجود خودتان را import می‌کنید. گزینه create a new wallet را انتخاب کنید. در ادامه دلیل انتخاب این گزینه را توضیح می‌دهیم.
  4. صفحه بعدی را که مربوط به اشتراک گذاری داده‌ها با متامسک است، تأیید کنید.
  5. در صفحه بعد، هر زمان از شما خواسته شد یک رمز وارد کنید: از این پس هر زمان که قصد داشتید از متامسک استفاده کنید، باید این رمز را وارد کنید.
  6. در صفحه بعد، عبارت بازیابی را برای والت متامسک مشاهده می‌کنید. پس از تأیید اینکه این عبارت را مشاهده و ذخیره کرده‌اید، تنظیم متامسک کامل می‌شود.

از چه عبارت یادآوری (یا Seed Phrase) استفاده کنم؟

شاید این سوال برای شما ایجاد شده باشد که بین عبارت یادآور متامسک و عبارتی که اولین بار هنگام تنظیم دستگاه لجر دریافت کرده بودید، چه تفاوتی وجود دارد.

در پاسخ به این سوال لازم به ذکر است که هر کدام از این عبارت‌ها، نقش کلید اصلی را برای دسترسی به مجموعه آدرس‌هایی متفاوت در بلاک چین بازی می‌کند. تفاوت این است که عبارت یادآور لجر شما هیچ وقت در ارتباط با اینترنت قرار ندارد؛ اما نمی‌توان همین جمله را درباره عبارت یادآور والت نرم‌افزاری تکرار کرد.

لازم به ذکر است که والت‌های نرم‌افزاری در حالیکه به اینترنت متصل هستند، خودشان عبارت یادآور شما را تولید، ذخیره و مدیریت می‌کنند. بنابراین، اگر مجرمان اینترنتی به هر روشی به این عبارت دسترسی پیدا کنند، تا وقتی که به والت شما دسترسی پیدا نکنند متوجه این موضوع نخواهید شد. به همین دلیل، همیشه توصیه می‌شود که از نگه داشتن دارایی‌های ارزشمند خودتان در والت‌هایی که کلیدها و عبارت یادآور شما را در دستگاه‌های متصل به اینترنت ذخیره می‌کنند، خودداری کنید. در عوض، باید با استفاده از والت سخت‌افزاری از چنین اطلاعات مهمی حفاظت کنید.

اما این دو والت چطور در ترکیب با هم به شما برای دسترسی به بهترین قابلیت‌ها کمک می‌کنند؟

چگونه لجر را به متامسک وصل کنیم؟

با توجه به مقدمات ذکر شده، در ادامه مطلب نحوه اتصال والت لجر به متامسک را توضیح می‌دهیم تا بتوانید همزمان با حفاظت از کلیدهای خصوصی خودتان، تراکنش‌های دلخواه را به راحتی اجرا کنید.

گام اول: دستگاه لجر را با استفاده از یک کابل USB به کامپیوتر وصل کنید. همچنین، متامسک را به صورت تمام صفحه در مرورگر باز کنید. می‌توانید برای انجام این کار، با پسوردی که قبل از این تنظیم کرده بودید، به والت لاگین کنید.

گام دوم: روی منوی گوشه سمت راست بالای والت متامسک کلیک کرده، سپس روی Connect Hardware Wallet در منوی دراپ داون کلیک کنید.

گام سوم: پس از کلیک کردن روی Continue، متامسک دستگاه لجر متصل شده به کامپیوتر را جستجو و شناسایی می‌کند. برای اطمینان از اینکه متامسک والت لجر را پیدا می‌کند، قفل آن را باز کنید.

گام چهارم: پس از پیدا شدن والت، از شما خواسته می‌شود که اکانت لجر مورد نظر را برای اتصال به متامسک انتخاب کنید. می‌توانید یک اکانت موجود را انتخاب کرده یا یک اکانت در لجر لایو ساخته و آن را انتخاب کنید.

گام پنجم: روی Ethereum application در صفحه نمایش دستگاه کلیک کرده؛ سپس گزینه settings را انتخاب کرده و blind signing را فعال کنید (حتماً قبل از انجام این کار، با ریسک‌های امضای کورکورانه آشنا شوید). در غیر این صورت، والت درست کار نمی‌کند.

گام ششم: پنجره متامسک را باز کرده، روی لوگوی اکانت در گوشه سمت راست بالا کلیک کرده، گزینه settings را پیدا و روی آن کلیک کنید. حالا روی advanced settings کلیک کنید. سپس صفحه را اسکرول کرده و WebHID را انتخاب کنید.

به این ترتیب، می‌توانید موجودی والت لجر خودتان را در افزونه یا اپلیکیشن موبایلی متامسک مشاهده کنید. همچنین، می‌توانید در همه اپلیکیشن‌های بلاک چینی که از متامسک پشتیبانی می‌کنند، تراکنش انجام دهید. برای انجام این کار، کافیست والت را به سیستم متصل کرده، لجر لایو را باز کرده و تراکنش‌ها را تأیید و امضاء کنید.

گام هفتم: پس از طی کردن این مراحل، می‌توانید از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز دلخواهتان با امنیت والت لجر استفاده کنید.

در حال حاضر، امکان اتصال لجر نانو X هم به اپلیکیشن موبایلی متامسک وجود دارد.

جمع بندی

هنگام دسترسی به امکانات بی‌نظیر دنیای وب 3، نباید از اهمیت امنیت غافل شوید. با استفاده از اپلیکیشن موبایلی یا افزونه مرورگر متامسک، به انواع اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های بلاک چین دسترسی خواهید داشت از جمله برترین پلتفرم‌های دیفای، انواع بازارهای NFT و حتی پلتفرم‌های تولید NFT. متامسک یکی از برترین والت‌های نرم‌افزاری است که بیشتر سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های وب 3 از آن پشتیبانی می‌کنند.

مدل امنیتی لجر هم به حفظ امنیت دارایی‌های شما در این مسیر کمک می‌کند. دستگاه لجر، کلیدهای خصوصی شما را در یک محیط تفکیک شده و به دور از اتصال اینترنت ذخیره می‌کند. همچنین، استفاده از قطعات فیزیکی پیشرفته در این والت‌های سخت‌افزاری، باعث مقاومت آنها در برابر هک فیزیکی هم شده است. در مجموع، دستگاه لجر کاملاً امن است و والت متامسک هم امکان دسترسی به انواع سرویس‌ها را برای شما فراهم می‌کند. با ترکیب این دو والت، می‌توانید به برترین امکانات هر دوی آنها دسترسی پیدا کنید.

تماس با ما

آدرس آدرس 1 : تهران، جردن، خیابان تندیس، پلاک 34، واحد 6
آدرس آدرس 2  : تهران، جردن، نبش خیابان صانعی، برج امیرپرویز ، طبقه 6
 
تلفن تلفن واحد فروش : 26230198
پاسخگویی ساعات پاسخگویی : روزهای غیرتعطیل از 9 صبح الی 17 عصر
 امکان مراجعه حضوری نیست حتما برای مراجعه حضوری از قبل هماهنگ بفرمایید
telegram 32 جهت پشتیبانی فنی تنها در تلگرام پیام دهید .

ما را دنبال کنید

کانال تلگرام
اینستاگرام 
کانال آپارات 
 
تمامی حقوق مادی و معنوی برای ارز مدرن محفوظ می باشد.

طراحی سایت : ایران مدرن


image01