مقالات

جستجو در مقالات

ورود کاربران ویژه

بنر ارز مدرن 1

learn1

بنر ارز مدرن 3

نرم‌افزار تعبیه شده در لجر چیست؟

نکات کلیدی:

  • نرم‌افزار تعبیه شده که اغلب به آن میان‌افزار گفته می‌شود، یکی از اجزای مهم هر دستگاه سخت‌افزاری است.
  • نرم‌افزارهای تعبیه شده لجر به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند یعنی اپلیکیشن‌های تعبیه شده و سیستم‌عامل لجر.
  • برای حفظ امنیت دستگاه‌های لجر، این دستگاه‌ها به طور منظم به‌روزرسانی می‌شوند تا توسعه‌دهندگان و کاربران بتوانند مستقیماً از طریق دستگاه‌های لجر، به اکوسیستم رو به رشد و توسعه ارزهای دیجیتال دسترسی پیدا کنند.

همانطور که احتمالاً در جریان هستید، ویژگی شناخته شده دستگاه‌های لجر، این است که کلیدهای خصوصی را به روش امن و به صورت آنلاین روی یک تراشه بسیار امن موسوم به عنصر امنیتی ذخیره می‌کنند. اما برای حفظ امنیت این تراشه، به‌روزرسانی آن ضروری است.

در واقع دنیای امنیت سایبری، همیشه در حال توسعه و تحول است و برای حفظ امنیت تراشه‌های کامپیوتری در برابر تهدیدات جدید، این تراشه‌ها باید به‌روزرسانی شوند. البته در اصل، همان نرم‌افزار تعبیه شده درون تراشه‌ها باید به‌روزرسانی شود. این نرم‌افزار تعبیه شده، که اغلب به آن میان‌افزار گفته می‌شود، کدی است که به دستگاه دستور می‌دهد چطور رفتار کند.

انجام این کار، مستلزم به‌روزرسانی نرم‌افزار تعبیه شده است. با وجود نقش مهم این آپدیت‌ها، اغلب کاربران از آنها غافل هستند اما آپدیت‌ها هم برای کاربران و هم برای جامعه توسعه‌دهندگان وب 3 ضروری هستند.

دستگاه‌ها، بدون این آپدیت‌ها نمی‌توانند کار کنند و بدون آنها نمی‌توانید از دستگاه استفاده کنید یا با شبکه‌ها و دارایی‌های جدید کار کنید.

برای درک بهتر دلیل این مسئله، در ادامه با ویژگی‌های نرم‌افزار تعبیه شده و تأثیر آن بر دستگاه لجر آشنا می‌شویم.

نرم‌افزار تعبیه شده چیست؟

پشته نرم‌افزار تعبیه شده، متشکل از یک سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌های آن است. در گوشی‌های موبایل، کارت‌های شبکه، پرینترها، روترها، کنترل تلویزیون و غیره از نرم‌افزار تعبیه شده استفاده شده است. به زبان ساده، نرم‌افزار تعبیه شده، دستورالعمل‌های کلیدی لازم را برای پشتیبانی از سایر نرم‌افزارها فراهم می‌کند.

بنابراین، وقتی سخت‌افزار را به‌روزرسانی می‌کنید، در اصل پشته نرم‌افزار تعبیه شده در آن است که به‌روزرسانی می‌شود. مثلاً، دستگاه‌های iOS هر از گاهی آپدیت می‌شوند و این آپدیت‌ها عملکرد دستگاه یا امنیت سیستم‌عامل را ارتقاء می‌دهد. همچنین، این دستگاه‌ها آپدیت‌هایی دریافت می‌کنند که منجر به اضافه شدن قابلیت‌های جدید یا پشتیبانی از اپلیکیشن‌های جدید می‌شود.

آشنایی با پشته نرم‌افزار تعبیه شده لجر

پشته نرم‌افزار تعبیه شده در لجر، کدی است که طرز کار این دستگاه را مشخص می‌کند. این پشته در اصل شامل دو بخش است یعنی سیستم‌عامل اختصاصی لجر، BOLOS و اپلیکیشن‌های تعبیه شده.

در ادامه، طرز کار این دو بخش را بررسی می‌کنیم.

سیستم‌عامل اختصاصی لجر: BOLOS

بسیاری از والت‌های سخت‌افزاری، طوری طراحی می‌شوند که همه کارها را در یک تراشه انجام دهند. این یعنی، اگر مشکلی در یک بخش خاص یا ارزهای دیجیتال دستگاه شما وجود داشته باشد، باید کل سیستم‌عامل والت را به روز رسانی کنید. در والت‌های لجر، به جای چنین سیستم‌عامل عمومی از یک سیستم‌عامل اختصاصی به نام BOLOS استفاده می‌شود که مخفف کلمات Blockchain Open Ledger Operating System است.

دو نوع تراشه در دستگاه وجود دارد: تراشه عنصر امن که همه کارهای امنیتی حساس را انجام می‌دهد و میکروکنترلر که نرم‌افزار تعبیه شده خودش را دارد. ترکیب کد این دو تراشه با هم، سیستم‌عامل دستگاه لجر را تشکیل می‌دهد.

BOLOS، همه اپلیکیشن‌های دستگاه لجر را از هم تفکییک می‌کند. در نتیجه، توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌های دلخواه را برای اضافه شدن به اکوسیستم لجر طراحی کنند. این ویژگی، به دستگاه امکان می‌دهد که بدون نشت اطلاعات از پروژه‌های جدید و بلاک‌چین‌ها، با آنها کار کند. بعلاوه، همین ویژگی عبارت بازیابی شما را در برابر هک‌های مبتنی بر اپلیکیشن هم حفاظت می‌کند. سیستم‌عامل مخصوص لجر، BOLOS از توسعه پیوسته اپلیکیشن‌ها در دستگاه لجر پشتیبانی می‌کند.

اپلیکیشن‌های تعبیه شده

همانطور که اشاره شد، دستگاه لجر با استفاده از BOLOS از اپلیکیشن‌های تعبیه شده برای ایمن سازی حساب‌های کاربران در بلاک چین‌های مختلف استفاده می‌کند. هر ارز دیجیتالی، یک اپلیکیشن اختصاصی دارد که می‌توانید با استفاده از لجر لایو آن را نصب کنید. این یعنی برای هر شبکه‌ای که لجر از آن پشتیبانی می‌کند، یک اپلیکیشن تعبیه شده مخصوص وجود دارد.

مثلاً، اپلیکیشن بیت کوین یک اپلیکیشن تعبیه شده است که به کاربران امکان می‌دهد بیت کوین را ارسال و دریافت کنند، موجودی خودشان را بررسی کنند و یا بیت کوین را ذخیره کنند. اپلیکیشن اتریوم هم برای مدیریت اتر و توکن‌های مبتنی بر اتر طراحی شده است.

هر اپلیکیشن تعبیه شده‌ای می‌تواند برای شبکه مربوط به خودش، از روی عبارت ریکاوری 24 کلمه‌ای والت لجر، یک کلید خصوصی ایجاد کند. اما این اپلیکیشن‌ها به عبارت بازیابی مخفی یا Seed اصلی حساب شما دسترسی ندارند و کلیدهای خصوصی را بر اساس یک پارامتر خاص به نام مسیر اشتقاق (derivation path) تولید می‌کنند که برای هر ارز دیجیتالی متفاوت است. این یعنی، با اینکه کلیدهای خصوصی از عبارت بازیابی خصوصی شما به دست می‌آیند اما هیچ کدام از اپلیکیشن‌های شما دسترسی مستقیمی به آنها ندارند.

چرا باید دستگاه لجر را آپدیت کنیم؟

آپدیت کردن دستگاه لجر چند دلیل دارد که عبارتند از:

حفظ امنیت دستگاه

کلاهبرداری‌ها و اسکم‌های کریپتو هم با سرعت رشد و توسعه این اکوسیستم، رشد و توسعه پیدا می‌کنند. برای مقابله با این تهدیدات، لجر تیمی از هکرهای کلاس سفید برجسته جهان را به نام Ledger Donjon تشکیل داده که در حوزه امنیت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تجربه دارند.

این تیم کارشناسان لجر، با تمرکز بر ارزیابی‌های امنیتی داخلی و خارجی، از نزدیک با تیم‌های سخت‌افزار و توسعه لجر همکاری داشته و با به‌روزرسانی به موقع دستگاه‌های لجر، سطح امنیت همه محصولات این شرکت را ارتقاء می‌دهند. همچنین این افراد، به طور پیوسته دستگاه‌های لجر را برای تشخیص آسیب‌پذیری‌ها اسکن می‌کنند و پس از شناسایی آسیب‌پذیری‌ها، با تیم نرم‌افزار تعبیه شده لجر همکاری می‌کنند تا تکنیک‌های لازم را برای تقویت دستگاه و مقابله با آسیب‌پذیری‌ها پیاده سازی کنند.

پشتیبانی از شبکه‌ها یا ارزهای جدید

در دنیای پویای ارزهای دیجیتال، ارایه دهندگان محصولات مختلف باید امکان دسترسی به قابلیت‌ها، پروتکل‌ها، راهکارها و پروژه‌های جدید را برای کاربران فراهم کنند. لجر هم با توجه به این نیاز، آپدیت‌هایی را برای پشتیبانی از جدیدترین امکانات منتشر می‌کند تا کاربران مستقیماً از دستگاه خودشان، به کل اکوسیستم کریپتو دسترسی داشته باشند.

مثلاً دستگاه‌های سخت‌افزاری لجر، جزء اولین محصولاتی بودند که قابلیت ادغام با سگویت نیتیو را (که به آن bech32 هم گفته می‌شود) پیدا کردند؛ این قابلیت، امکان اجرای سریع‌تر تراکنش‌های بیت کوین را با کارمزد کمتر فراهم می‌کند و به واسطه یک به‌روزرسانی در اپلیکیشن بیت کوین ایجاد شده است. آپدیت‌های پیوسته لجر، امکان پشتیبانی از ارزهایی مثل کاردانو و زیلیکا را هم فراهم کرده‌اند که برای پشتیبانی از آنها، نیاز به طرح‌های امضای جدیدی وجود دارد.

به طور خلاصه، این آپدیت‌ها از دستگاه لجر در برابر خطاهای نرم‌افزاری حفاظت می‌کنند و به دستگاه امکان می‌دهند که با جدیدترین ارزهای دیجیتال در تازه‌ترین شبکه‌های تحت پشتیبانی، کار کنند.

آپدیت‌های سیستم‌عامل لجر

تا اینجا متوجه شدیم که نرم‌افزار تعبیه شده چیست و چرا آپدیت کردن آن مهم است. در ادامه نگاهی به جدیدترین آپدیت‌های دستگاه‌های لجر تا به امروز داریم.

سیستم‌عامل نسخه 1.2.4-2

در جولای 2020، اولین آپدیت سیستم‌عامل لجر منتشر شد. در این نسخه، یک آسیب‌پذیری جزئی رفع شده و فرایند آپدیت آسان‌تر شد. مثلاً، حالا در هنگام اجرای تراکنش، نیازی به کشیدن و وصل کردن دوباره کابل USB وجود ندارد.

همچنین، این آپدیت جدید قابلیت پشتیبانی از رمزنگاری منحنی بیضوی BLS12-381، Stark 256 و غیره را اضافه کرد.

سیستم‌عامل نسخه 2.0.0

آپدیت مهم بعدی، اکتبر 2021 منتشر شد. این آپدیت شامل تغییراتی در تجربیات کاربری و رابط کاربری بود که باعث آسان‌تر شدن کار با این دستگاه شده و از نظر مدیریت باتری هم چند تغییر در آن صورت گرفته بود. همچنین این آپگرید، دستگاه لجر را تبدیل به یکی از اولین والت‌های سخت‌افزاری کرد که از تپ‌روت بیت کوین پشتیبانی می‌کنند. البته، این آپدیت برای کاربرانی که اپلیکیشن تعبیه شده جدید بیت کوین را نصب نمی‌کردند، شامل هیچ تغییری نبود. به طور خلاصه، این آپدیت فقط به دستگاه امکان می‌داد که در صورت نصب اپلیکیشن جدید، از آن پشتیبانی کند. همچنین، این آپدیت به ارتقای سطح امنیت دستگاه کمک می‌کرد؛ چون به کاربران درباره تلاش برای آپدیت دستگاه اطلاع رسانی می‌کرد. همچنین کاربران در این نسخه، امکان تغییر اسم بلوتوث دستگاه را پیدا کردند.

سیستم‌عامل نسخه 2.1.0

این آپدیت که در فوریه 2023 منتشر شد، شامل تغییراتی در صفحه ورود پین کد برای ارتقای امنیت و کاربرپسند شدن فرایند ورود کد بود. همچنین در این نسخه، امکان پشتیبانی از زبان‌های فرانسوی و اسپانیایی هم فراهم شد.

سیستم‌عامل نسخه 2.2.1

جدیدترین آپدیت لجر در سال 2023 منتشر شد. این آپدیت مهم، امکان پشتیبانی از سرویس لجر ریکاور را به دستگاه‌های لجر اضافه کرد. لجر ریکاور، یک سرویس غیررایگان است که به شما امکان می‌دهد یک نسخه پشتیبان از عبارت بازیابی خصوصی خودتان ایجاد کنید.

این آپدیت هم مثل تپ‌روت یا اتریوم 2، به صورت خودکار روی دستگاه نصب نمی‌شود. این یعنی برای استفاده از لجر ریکاور، اول باید این اپلیکیشن را روی دستگاه نصب کنید که مثل هر اپلیکیشن دیگری، برای نصب آن باید پین کد دستگاه را وارد کنید.

جمع بندی

وجود نرم‌افزارهای تعبیه شده، برای اصلاح باگ‌های نرم‌افزاری، بهبود عملکرد دستگاه‌ها، حفظ امنیت و پشتیبانی از قابلیت‌ها و ارزهای جدید ضروری است.

نرم‌افزارهای دستگاه‌های لجر هم به صورت پیوسته به‌روزرسانی می‌شوند تا از کاربران در برابر جدیدترین تهدیدات امنیتی حفاظت کنند. همچنین این آپدیت‌ها، امکان استفاده از ارزهای دیجیتال جدید و رفع خطاهای نرم‌افزاری را هم فراهم می‌کنند.

تماس با ما

آدرس آدرس 1 : تهران، جردن، خیابان تندیس، پلاک 34، واحد 6
آدرس آدرس 2  : تهران، میرداماد، میدان مادر، خیابان شاه نظری ، خیابان ابن سینا
 
تلفن تلفن واحد فروش : 26230198
پاسخگویی ساعات پاسخگویی : روزهای غیرتعطیل از 9 صبح الی 17 عصر
 امکان مراجعه حضوری نیست حتما برای مراجعه حضوری از قبل هماهنگ بفرمایید
telegram 32 جهت پشتیبانی فنی تنها در تلگرام پیام دهید .

ما را دنبال کنید

کانال تلگرام
اینستاگرام 
کانال آپارات 
 
تمامی حقوق مادی و معنوی برای ارز مدرن محفوظ می باشد.

طراحی سایت : ایران مدرن

image01