مقالات

جستجو در مقالات

ورود کاربران ویژه

بنر ارز مدرن 1

learn1

بنر ارز مدرن 3

هر آنچه که باید درباره عبارت بازیابی در Tangem بدانید

همانطور که قبلاً بارها اشاره شده، Tangem با استفاده از عبارت بازیابی (seed phrases) موافق نیست چون استفاده از این عبارت‌ها معایب خاصی را به همراه دارد.

اما والت جدید تنجم قابلیت تولید و نشان دادن عبارت بازیابی را دارد و می‌توانید عبارت بازیابی خودتان را از والت‌های دیگر هم به Tangem وارد کنید.

عبارت بازیابی چیست؟

 عبارت بازیابی که به آن عبارت یادآور یا ریکاوری هم گفته می‌شود، شامل دنباله‌ای از کلمات است که برای بکاپ گرفتن و بازیابی والت‌های کریپتو استفاده می‌شوند. این قابلیت امنیتی با این هدف طراحی شده که کاربران کریپتو در صورت فراموش کردن رمز، گم شدن دستگاه یا نیاز به بازیابی والت در دستگاهی جدید، با مشکل روبرو نشوند.

عبارت بازیابی حکم یک کلید جادویی را دارد که امکان دسترسی به والت سخت‌افزاری را فراهم می‌کند. اما در اینجا به جای یک کلید واقعی، شما از یکسری کلمه مشخص استفاده می‌کنید که معادل با یک کد رمزنگاری شده بسیار پیچیده هستند.

معمولاً این عبارت‌های یادآور، هنگام ساختن والت جدید ایجاد شده و ابزاری برای بازیابی دارایی‌ها در صورت گم شدن یا آسیب دیدن والت هستند.

عبارت بازیابی چگونه کار می‌کند؟

قبل از ایجاد کلیدهای عمومی و خصوصی جدید، والت یک عبارت بازیابی ایجاد کرده یا درخواست می‌کند. این عبارت می‌تواند متشکل از 12، 18 یا 24 کلمه‌ای باشد که عبارت یادآور را تشکیل می‌دهند. نرم‌افزار والت، فهرستی از کلمات از پیش تعیین شده دارد. این فهرست بر اساس یک لیست خاص از کلمات ایجاد می‌شود که والت از آن پشتیبانی می‌کند.

برای مثال، BIP39 یکی از استانداردهای پرطرفدار برای عبارت عبور و شامل 2048 کلمه است.

سپس والت 12 کلمه تصادفی را انتخاب می‌کند – تعداد ترکیبات ممکن، 2048 به توان 12 یا به عبارتی 2 به توان 132 عدد خواهد بود. این یعنی عبارت بازیابی 132 یا 128 بیت امنیتی خواهد داشت چون بعضی از داده‌های این فهرست تصادفی نیستند. اما باز هم این کلیدها به اندازه همه کلیدهای خصوصی بیت کوین امن هستند.

نرم‌افزار این رشته‌های کلمه را به عبارتی باینری تبدیل کرده و از آنها برای ایجاد کلیدهای خصوصی و آدرس عمومی استفاده می‌کند. 

والت Tangem می‌تواند از استانداردهای BIP44 و BIP32 پشتیبانی کند. این استانداردها به همراه BIP39 یک ساختار درختی برای گروه بندی آدرس‌های ایجاد شده از عبارت بازیابی ایجاد می‌کنند.

این روش که به آن ساختار قطعی سلسله مراتبی هم گفته می‌شود، امکان تولید کلیدهای خصوصی/عمومی مختلف و فرزندان آنها را فراهم می‌کند.

این ساختار با استفاده از آدرسی متفاوت برای هر تراکنش، به حفاظت هر چه بیشتر از حریم خصوصی و امنیت کمک می‌کند.

چرا عبارت عبور محبوبیت زیادی دارد؟

دلایل محبوبیت عبارت عبور در جامعه کریپتو عبارتند از:

اعتماد به آنها در جامعه کریپتو: عبارت عبور یکی از استانداردهای پذیرفته شده در جامعه کریپتو محسوب می‌شود. والت‌های زیادی از عبارت عبور پشتیبانی کرده و معمولاً کاربران به دلیل سادگی و امنیت عبارت عبور از آن استفاده می‌کنند.

سادگی برای کاربران مبتدی: تولید و درک طرز کار عبارت عبور کاملاً راحت است. عبارت عبور می‌تواند برای افرادی که تازه وارد حوزه ارزهای دیجیتال می‌شوند، نقش یک نقطه شروع امن را داشته باشد.

کنترل بیشتر: یکی دیگر از جاذبه‌های عبارت بازیابی این است که سطح کنترل کاربران بر این کلیدها مثل رمز عبور است. کلید بازیابی با استفاده از یک الگوریتم محاسباتی تولید می‌شود تا برای هر والت متمایز باشد. همچنین، کلید بازیابی در هیچ پایگاه داده آنلاین یا متمرکزی ذخیره نشده و مهاجمان به آن دسترسی ندارند.

پشتیبان گیری و بازیابی: یکی از نگرانی‌های کاربران تازه کار، از دست دادن امکان دسترسی به دارایی‌های خودشان است که عبارت بازیابی این نگرانی را رفع می‌کند. می‌توانید این عبارت را نوشته و در محلی امن نگه دارید تا با وارد کردن آن در هر والت جدیدی، به موجودی قبلی خودتان دسترسی پیدا کنید.

حفاظت در برابر مشکلات سخت‌افزاری: بر خلاف درایوهای سنتی مثل درایو USB یا هارد اکسترنال، امکان ایجاد آسیب فیزیکی یا نقص در عبارت بازیابی وجود ندارد. بنابراین حتی در صورت گم شدن یا آسیب دیدن والت، باز هم می‌توانید با استفاده از عبارت بازیابی به موجودی خودتان دسترسی پیدا کنید.

معایب عبارت بازیابی

معمولاً کاربران در مواقعی مثل بروز مشکل در دستگاه‌های ذخیره اطلاعات، نقص بکاپ، خطای تایپی و غیره بیت کوین‌های خودشان را از دست می‌دهند. عبارت بازیابی هم یک نقطه شکست واحد ایجاد می‌کند. حفاظت از این عبارت‌ها سخت بوده و نیاز به آشنایی با اصول توصیه شده دارد.

کاربران زیادی عبارت بازیابی خودشان را یادداشت می‌کنند. این کار به حفاظت از عبارت بازیابی در برابر تهدیدات آنلاین کمک می‌کند اما ممکن است به مرور این نوشته‌ها فرسوده یا پاک شوند.

بعضی از افراد برای حفاظت از عبارت بازیابی از صفحات فلزی خاصی استفاده می‌کنند که به آن seed plate گفته می‌شود. اما اگر این صفحه و والت در یک محل نگه داشته شوند، احتمال از دست دادن آنها در اثر مشکلاتی مثل سرقت یا بلایای زیست محیطی وجود دارد.

ذخیره کردن عبارت بازیابی در دستگاهی که به اینترنت وصل می‌شود هم باعث آسیب پذیر شدن آن در برابر هکرها خواهد شد. حتی کامپیوترهایی که به بلوتوث یا وای فای متصل نمی‌شوند هم پتانسیل آلوده شدن به بدافزار را دارند. استفاده از تدابیر امنیتی بیشتر هم کار کاربران را پیچیده‌تر کرده و باعث می‌شود که افراد معمولی از ورود به دنیای ارزهای دیجیتال منصرف شوند.

چرا والت Tangem گزینه عبارت بازیابی را دارد؟

به گفته جرج اورول برای مخفی نگه داشتن یک رمز باید آن را از خودتان هم مخفی کنید! خیلی از کاربران والت‌های سخت‌افزاری، عبارت بازیابی را گم، فراموش یا فاش می‌کنند. بعلاوه، تکنولوژی چند کارتی Tangem برای تولید و ذخیره کلیدهای خصوصی امنیت زیادی دارد.

اما تنجم تصمیم گرفته که برای حفظ استقلال و اختیار کاربران امکان استفاده از عبارت بازیابی را برای آنها فراهم کند. به همین دلیل حالا کاربران کریپتو امکان استفاده از عبارت بازیابی را دارند.

مسئولیت نگه داری از این عبارت به روش امن بر عهده خود شما قرار دارد؛ اما این گزینه به کاربران امکان می‌دهد که در صورت گم کردن والت یا بروز مشکلات دیگر، به موجودی خودشان دسترسی پیدا کنند.

تماس با ما

آدرس آدرس 1 : تهران، جردن، خیابان تندیس، پلاک 34، واحد 6
آدرس آدرس 2  : تهران، جردن، نبش خیابان صانعی، برج امیرپرویز ، طبقه 6
 
تلفن تلفن واحد فروش : 26230198
پاسخگویی ساعات پاسخگویی : روزهای غیرتعطیل از 9 صبح الی 17 عصر
 امکان مراجعه حضوری نیست حتما برای مراجعه حضوری از قبل هماهنگ بفرمایید
telegram 32 جهت پشتیبانی فنی تنها در تلگرام پیام دهید .

ما را دنبال کنید

کانال تلگرام
اینستاگرام 
کانال آپارات 
 
تمامی حقوق مادی و معنوی برای ارز مدرن محفوظ می باشد.

طراحی سایت : ایران مدرن