مقالات

جستجو در مقالات

ورود کاربران ویژه

بنر ارز مدرن 1

learn1

بنر ارز مدرن 3

اگر دستگاه لجر را گم کنیم، چه می‌شود؟

نکات کلیدی

  • گم کردن لجر نانو به هیچ وجه تجربه خوشایندی نیست اما آشنایی با اقدامات ضروی در هنگام گم شدن والت و مشکلات احتمالی که در صورت گم شدن والت ایجاد می‌شود، به شما اطمینان خاطر خواهد داد.
  • هیچکس به غیر از شما امکان دسترسی به این دستگاه را ندارد - این قابلیت فقط در صورت دسترسی به پین کد ممکن است که تنها خود شما به آن دسترسی دارید.
  • حتی بدون در اختیار داشتن نانو هم می‌توانید به حسابتان دسترسی پیدا کرده، آن را کنترل و بازیابی کنید به این شرط که عبارت بازیابی را در اختیار داشته باشید.
  • در فرایند تنظیم لجر، حفظ امنیت با روش بکاپ در نظر گرفته شده بنابراین حتی در صورت رخ دادن بدترین حالت ممکن باز هم ارزهای دیجیتال شما کاملاً در امان - و در دسترس شما - خواهند بود.

اگر ارز دیجیتال دارید، صرف نظر از اینکه با ارزهای دیجیتال خودتان چه کاری انجام می‌دهید، لجر نانو نزدیک ترین دوست شماست!

چه یک هولدر سرسخت باشید، چه کاوش کننده دنیای دیفای یا علاقمند به توکن‌های تعویض ناپذیر در هر صورت بخشی از مهم ترین عناصر زندگی شما در لجر نانو ذخیره می‌شوند. به این دلیل که لجر نانو از کلیدهای خصوصی مهم شما نگهداری می‌کند که با استفاده از آن می‌توانید از دارایی ارزشمندتان در بلاک‌چین حفاظت کنید. در مجموع، این دستگاه بخش بسیار مهمی از زندگی شما است.

اما همه ما انسان هستیم و خطا و اشتباه بخشی از زندگی ماست. با توجه به این موضوع، در صورت گم کردن لجر نانو یا سرقت آن چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا ارزهای دیجیتال شما از دستگاه ناپدید می‌شوند؟ آیا ممکن است شخص دیگری بتواند به کلیدهای خصوصی شما دسترسی پیدا کند؟

اینها سوالات خیلی خوب - و منطقی - هستند. در این مقاله به شما خواهیم گفت که در صورت گم شدن لجر نانو دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد و چطور می‌توانید در همه شرایط امنیت خودتان و قدرت کنترل بر دارایی‌هایتان را حفظ کنید.

در صورت گم شدن لجر نانو چه کنیم؟

فرض کنید که در سفر هستید و دستگاه نانو را همراه دارید تا در صورت نیاز با آن تراکنش انجام دهید. اما یک روز متوجه می‌شوید که دستگاه گم شده و هر چقدر جستجو می‌کنید بی فایده است! کم کم دچار وحشت می‌شوید و افکار مختلف ذهن شما را درگیر می‌کنند؛ در ادامه به بررسی این افکار و سوالات می‌پردازیم و به آنها پاسخ می‌دهیم.

1. آیا ممکن است شخص دیگری بتواند از دستگاه نانوی من استفاده کند؟

قبل از پرداختن به هر سوالی، اول باید این نکته را روشن کنیم که ارزهای دیجیتال شما در نانو قرار ندارند. نانو فقط کلیدهای خصوصی آدرس‌های مختلف بلاک‌چین شما را ذخیره می‌کند و خود ارزهای دیجیتال همیشه روی بلاک‌چین هستند.

اما آیا شخصی که به والت شما دسترسی دارد می‌تواند به کلیدهای خصوصی شما دسترسی پیدا کند؟ پاسخ این سوال منفی است. اما برای توضیح بیشتر، یک مرحله به عقب برمی‌گردیم.

اهمیت فرایند تنظیم و آماده سازی دستگاه

بعد از خرید لجر نانو برای تنظیم و آماده سازی آن یک فرایند خاص را طی می‌کنید که در این فرایند پین کد دستگاه را تعریف می‌کنید. هر زمان قصد استفاده از دستگاه را داشته باشید باید این پین کد را وارد کنید تا قفل دستگاه باز شود در نتیجه هیچکس به غیر از شما امکان دسترسی به دستگاه و اطلاعات درون آن را نخواهد داشت.

پین کد، یکی از اجزای منحصربفرد زیرساخت امنیتی لجر است چون تنها قسمتی است که خود شما آن را انتخاب می‌کنید - پس این فرصت را دارید که سطح امنیتتان را با استفاده از پین کدی حداکثر 8 رقمی مشخص کنید تا فقط خود شما امکان دسترسی به دستگاه را داشته باشید.

برای درک سطح امنیت پین کد، لازم به ذکر است که احتمال حدس زدن درست یک پین کد 8 رقمی، یک در صد میلیون است. بعلاوه اگر شخصی بیشتر از سه بار پشت سرهم رمز دستگاه را اشتباه وارد کند، دستگاه مسدود یا به صورت خودکار غیرفعال شده و همه داده‌های موجود از روی آن پاک می‌شوند.

پس، از این قابلیت استفاده کرده و یک رمز قوی برای دستگاه تنظیم کنید تا حداکثر امنیت را برای آن فراهم کنید طوری که حتی قوی ترین اسکمرها هم امکان دسترسی به ارزهای دیجیتال شما در صورت گم شدن دستگاه را نداشته باشند.

2. در صورت گم شدن دستگاه، چطور به ارزهای دیجیتال خودمان دسترسی پیدا کنیم؟

سوال بعدی این است که در صورت گم کردن داستگاه، چطور می‌توانیم به ارزهای دیجیتال خودمان دسترسی کنیم؟

همانطور که قبلاً اشاره شد با گم شدن دستگاه کوین‌ها و توکن‌های خودتان را از دست نمی‌دهید چون در دنیای بلاک‌چین هیچکس - حتی ارایه دهنده والت - نمی‌تواند بین شما و ارزهای دیجیتالتان قرار بگیرد.

عبارت بازیابی: راه دسترسی به ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال با یک مفهوم بسیار هوشمندانه به نام عبارت بازیابی حفاظت می‌شوند. وقتی والتتان را تنظیم می‌کنید، عبارت بازیابی 24 کلمه‌ای روی صفحه دستگاه نمایش داده شده و از شما خواسته می‌شود که آن را یادداشت کرده و در محلی امن نگهداری کنید.

این کلمات به نوعی یک نمایش حرفی از کلیدهای خصوصی شما هستند که قرار است دستگاه از آنها حفاظت کند. مثلاً اگر روی سه آدرس بلاک‌چین، ارز دیجیتال دارید (و کلید خصوصی همه آنها روی دستگاه قرار دارد) عبارت بازیابی نماینده هر سه کلید است. اگر روی 25 آدرس بلاک‌چین مختلف ارز دیجیتال داشته باشید و قرار باشد دستگاه از کلیدهای آنها حفاظت کند، عبارت بازیابی نشان دهنده این 25 کلید است. در هر صورت عبارت بازیابی = کلیدهای خصوصی شما.

دسترسی شما به ارزهای دیجیتالتان کاملاً به این عبارت بازیابی بستگی دارد در نتیجه حتی بدون در اختیار داشتن خود دستگاه باز هم می‌توانید به همه ارزهای دیجیتال خودتان دسترسی داشته باشید - به این شرط که این عبارت را به صورت امن ذخیره کرده باشید.

در سناریوی قبلی، اگر دستگاه را گم کنید می‌توانید این 24 کلمه را در یک والت سخت‌افزاری جدید وارد کنید تا به همه ارزهایی که روی دستگاه داشتید، دسترسی پیدا کنید.

مسئولیت مراقبت از عبارت بازیابی یکی از مهم ترین ملاحظاتی است که به عنوان مالک ارز دیجیتال باید به آن توجه داشته باشید. اگر این عبارت را در اختیار نداشته باشید یا آن را اشتباه نوشته باشید، ارزهای دیجیتال شما برای همیشه از دست می‌روند پس حتماً به جزئیات دقت داشته باشید.

بهترین روش پشتیبان گیری از نانو

به غیر از تنظیم یک پین کد قوی و مدیریت عبارت بازیابی، یک راه دیگر هم برای برگرداندن اطلاعات دستگاه در صورت گم شدن یا سرقت آن وجود دارد یعنی استفاده از یک دستگاه پشتیبان.

دستگاه پشتیبان چگونه کار می‌کند؟

استفاده از یک دستگاه نانوی پشتیبان، ساده ترین و مؤثرترین راه برای حفاظت از خودتان در برابر خطر گم شدن و سرقت دستگاه است.

کافیست با انتخاب گزینه restore device هنگام تنظیم دستگاه دوم و وارد کردن عبارت 24 کلمه‌ای، اطلاعات دستگاه فعلی را روی دستگاه پشتیبان بازیابی کنید. به این ترتیب همه حساب‌های فعلی ارز دیجیتال شما روی دستگاه دوم بازیابی می‌شوند و دستگاه دوم تبدیل به یک کپی کامل از دستگاه اول با همه اکانت‌های شما می‌شود. پس از انجام این کار، والت پشتیبان را در یک محل امن نگهداری کنید. در صورتی که دستگاه اصلی را از دست دادید، می‌توانید با دستگاه پشتیبان به ارزهای دیجیتال خودتان دسترسی داشته باشید.

البته داشتن دستگاه پشتیبان به این معنا نیست که نباید عبارت 24 کلمه‌ای را به صورت امن ذخیره کنید چون انجام این کار برای دسترسی بدون محدودیت به ارزهای دیجیتال یا بازیابی حساب‌ها ضروری است اما با داشتن کلمات بازیابی و یک دستگاه پشتیبان می‌توانید در همه شرایط به ارزهای دیجیتالتان دسترسی داشته باشید.

گم کردن لجر معادل با از دست دادن ارزهای دیجیتالتان نیست

همانطور که در این مطلب اشاره شد گم کردن یا از دست دادن والت به معنای از دست دادن ارزهای دیجیتال نیست. پین کدهای شما - که فقط خود شما آنها را در اختیار دارید - مانع از استفاده از والت توسط دیگران می‌شود و عبارت بازیابی که به صورت امن از آن نگهداری می‌کنید، امکان دسترسی به آدرس‌های بلاک‌چین‌تان را برای شما فراهم می‌کند تا حتی در صورت گم شدن والتتان باز هم به ارزهای دیجیتال خودتان دسترسی داشته باشید.

گم کردن والت سخت‌افزاری تجربه خوشایندی نیست اما برای حفظ امنیت باید از قبل آماده روبرو شدن با بدترین سناریوهای ممکن را داشته باشید؛ والت‌های سخت‌افزاری به شما برای این کار کمک می‌کنند تا در امنیت کامل و با خیال راحت از امکانات دنیای کریپتو استفاده کنید.

تماس با ما

آدرس آدرس 1 : تهران، جردن، خیابان تندیس، پلاک 34، واحد 6
آدرس آدرس 2  : تهران، میرداماد، میدان مادر، خیابان شاه نظری ، خیابان ابن سینا
 
تلفن تلفن واحد فروش : 26230198
پاسخگویی ساعات پاسخگویی : روزهای غیرتعطیل از 9 صبح الی 17 عصر
 امکان مراجعه حضوری نیست حتما برای مراجعه حضوری از قبل هماهنگ بفرمایید
telegram 32 جهت پشتیبانی فنی تنها در تلگرام پیام دهید .

ما را دنبال کنید

کانال تلگرام
اینستاگرام 
کانال آپارات 
 
تمامی حقوق مادی و معنوی برای ارز مدرن محفوظ می باشد.

طراحی سایت : ایران مدرن

image01