مقالات

جستجو در مقالات

ورود کاربران ویژه

بنر ارز مدرن 1

learn1

بنر ارز مدرن 3

آموزش اتصال لجر به ارز  ARK
آموزش اتصال لجر به ارز ARK

آموزش اتصال لجر به ارز ARK

چطور می توان لجر را به ارز ARK متصل کرد؟

ما در این مطلب همه جوانب کار با لجر نانو اس را در بخش‌های زیر پوشش دادیم:

  1. تنظیم لجر برای اولین بار – اگر تازه یک لجر نانو اس جدید یا استفاده نشده خریدید، از این بخش استفاده کنید.
  2. نصب لجر منیجر/ اپلیکیشن والت ARK روی لجر – اگر از قبل لجر را تنظیم کردید اما لجر منیجر یا اپلیکیشن والت ARK را روی آن نصب نکردید، این فرایند را دنبال کنید.
  3. استفاده از لجر با والت دسکتاپ ARK – در این جا نحوه استفاده از لجر با والت دسکتاپ ARK را آموزش می‌دهیم.

در انتهای مطلب به بررسی سوالات پرتکرار می‌پردازیم اما اگر باز هم پاسخ سوالت خودتان را پیدا نکردید، می‌توانید به صفحه دیسکورد ARK سربزنید.

1.      تنظیم لجر برای اولین بار

(اگر از قبل لجر را تنظیم کرده یا با آن کار کردید، می‌توانید این مرحله را رد کرده و به مرحله 2 یا 3 بروید)

پس از تهیه لجر نانو S، اول آن را با استفاده از کابل USB مینی به کامپیوتر وصل کنید. حالا صفحه خوشامدگویی لجر را مشاهده می‌کنید و از شما خواسته می‌شود که هر دو دکمه را با هم فشار دهید (لجر فقط 2 دکمه دارد).

هر دو دکمه را همزمان فشار دهید تا مراحل پیکربندی شروع شود، حالا این صفحه را مشاهده می‌کنید:

برای تنظیم دستگاه جدید، دکمه سمت راست را فشار دهید (اگر قبلاً لجر را خراب یا گم گردید، باید دکمه سمت چپ را فشار دهید تا عبارت یادآور خودتان را وارد کرده و دوباره به والتتان دسترسی پیدا کنید)

بعد از فشار دادن دکمه مربوط به configure as new device، یک پیام جدید نمایش داده شده و از شما می‌خواهد که یک پین کد انتخاب کنید.

برای باز کردن صفحه انتخاب پین، هر دو دکمه را همزمان فشار دهید.

در منوی انتخاب پین کد، کد دلخواهتان را وارد کنید. دکمه سمت راست را برای افزایش رقم و دکمه چپ را برای کاهش آن فشار دهید. برای تأیید هر عدد در هر مرحله، هر دو دکمه را با هم فشار دهید تا به سراغ عدد بعدی بروید. اگر می‌خواهید عددی که قبلاً تأیید کرده اید را پاک کنید، اسکرول کنید تا علامت ضربدر (حذف عدد جاری) ظاهر شود که شما را یک مرحله به عقب برمی گرداند.

وقتی هر 4 عدد را وارد کنید یک آیکن تیک نمایان می‌شود که به شما اعلام می‌کند پین کد 4 رقمی با موفقیت وارد شده (می توانید پین کدی تا 8 رقم انتخاب کنید) – برای تأیید هر دو دکمه را فشار دهید. اگر می‌خواهید از پین کدی بیشتر از 4 رقمی استفاده کنید، دکمه چپ یا راست را فشار دهید تا پنجمین رقم را انتخاب کنید. حتماً پین کدی را انتخاب کنید که به یادتان می‌ماند چون اگر آن را فراموش کرده یا سه بار پشت سر هم اشتباه وارد کردید، امکان دسترسی به لجر را از دست داده و باید دوباره باید آن را با عبارت عبور بازیابی کنید که این مرحله را در ادامه توضیح خواهیم داد.

وقتی پین کد از نظر شما مناسب بود، هر دو دکمه را فشار دهید تا به پنجره Confirm your PIN code هدایت شوید.

هر دو دکمه را فشار داده و پین کدی که مرحله قبل انتخاب کرده بودید را وارد کنید تا نوشته شدن کدها را تأیید کنید.

نکته: اگر در هر یک مراحل کار حس کردید که اشتباهی پیش آمده یا از انجام کار مطمئن نبودید، لجر را بکشید و دوباره مراحل کار را شروع کنید.

پس از اینکه پین کد را با موفقیت تعیین کردید، نوبت به مهم ترین مرحله یعنی نوشتن عبارت بازیابی می‌رسد.

برای شروع هر دو دکمه را با هم فشار دهید. وقتی دستگاه لجر را می‌خرید، یک کاغذ کوچک دریافت می‌کنید که عبارت عبور 24 کلمه‌ای را روی آن یادداشت می‌کنید. می‌توانید از این کاغذ استفاده کرده یا عبارت را روی یک کاغذ دلخواه بنویسید (نوشتن این عبارت را در فایل‌های کامپیوتری توصیه نمی‌کنیم).

با شروع این فرایند، کلمه شماره یک نمایش داده می‌شود که باید آن را دقیقاً به همان صورتی که نمایش داده شده و به همان ترتیب بنویسید (ترتیب کلمات مهم است پس این کلمات را به همان ترتیب نمایش داده شده از 1 تا 24 بنویسید). برای حرکت کردن به کلمه بعدی، دکمه سمت راست و برای برگشتن به کلمه قبلی دکمه سمت چپ را فشار دهید.

پس از نوشتن هر 24 کلمه، با فشار دادن هر دو دکمه آن را تأیید کنید.

حالا لجر یکسری کلمه تصادفی از عبارت عبور را از شما سوال می‌کند – برای حرکت در این لیست از دکمه‌های سمت چپ و راست استفاده کنید و برای تأیید، هر دو دکمه را همزمان فشار دهید – اگر کلمه‌ای اشتباه را انتخاب کنید، باید دوباره بخش Confirm your recovery phrase را شروع کنید.

اگر کلمه‌ای اشتباه را از این فهرست انتخاب کردید، پیام Recovery words do not match نمایش داده می‌شود و باید دوباره کار را از مرحله چهارم شروع کنید (با فشار دادن همزمان هر دو دکمه). ‘Confirm your recovery phrase’

پس از تکمیل مرحله تأیید و مشاهده پیام Your device is now ready هر دو دکمه را فشار دهید تا به منوی اصلی لجر بروید.

نکته: وقتی در منوی اصلی هستید، می‌توانید با فشار دادن دکمه‌های راست و چپ در منو حرکت کرده و با فشار دادن هر دو دکمه، تأیید را انجام دهید (مثل سایر تعاملات).

کمی با لجر کار کنید تا بیشتر با آن آشنا شوید. اگر دستگاه را کشیده و دوباره وصل کنید، باید پین کد انتخاب شده در مرحله اول را دوباره وارد کنید. از این پس برای دسترسی به لجر باید از همین روش استفاده کنید و نیازی به وارد کردن عبارت عبور 24 کلمه‌ای وجود ندارد و فقط کافیست پین کد را تایپ کنید. عبارت عبور 24 کلمه‌ای شما به صورت امن در خود دستگاه لجر ذخیره می‌شود. حتماً برگه بازیابی حاوی عبارت 24 کلمه‌ای را در محلی امن قرار دهید چون در صورت بروز مشکل برای دستگاه یا سه بار وارد کردن پین کد به اشتباه، باید برای دسترسی دوباره به دستگاه این کد را وارد کنید. برای باز کردن دوباره همان والت لجر، باید دوباره این 24 کلمه را وارد کنید.

حالا به مرحله بعد یعنی نصب اپلیکیشن والت لجر ARK می‌رسیم.

2.      نصب لجر منیجر و اپلیکیشن والت لجر ARK

حالا نوبت به نصب اپلیکیشن لجر ARK روی خود دستگاه می‌رسد. کار را با اتصال لجر نانو S شروع کنید. پین کد را وارد کنید (دکمه سمت چپ برای کاهش رقم، سمت راست برای افزایش رقم و هر دو دکمه برای تأیید).

2.1 نصب اپلیکیشن لجر لایو

با رفتن به سایت اپلیکیشن لجر لایو، آن را برای سیستم عامل خودتان (ویندوز، مک یا لینوکس) دانلود و نصب کنید. اپلیکیشن شما را برای طی کردن مراحل نصب راهنمایی می‌کند 

2.2 نصب اپلیکیشن والت ARK روی دستگاه لجر

پس از انجام تنظیمات اولیه، باید اپلیکیشن ARK را روی لجر نصب کنید. برای انجام این کار اپلیکیشن لجر لایو را اجرا کرده و مراحل زیر را طی کنید:

  • در پنل سمت چپ روی منیجر کلیک کنید؛
  • لجر را وصل کرده و قفل آن را باز کنید؛
  • هر دو دکمه را همزمان فشار دهید تا اجازه اجرای منیجر روی دستگاه را بدهید (منیجر اطلاعات دستگاه و همچین اپ کاتالوگ و اپلیکیشن‌های نصب شده را نشان می‌دهد).
  • برای نصب اپلیکیشن ARK در اپ کاتالوگ، آن را جستجو کنید.
  • روی دکمه نصب اپلیکیشن کلیک کنید. دستگاه پیام Processing… را نمایش می‌دهد.
  • اپلیکیشن روی دستگاه نصب می‌شود.

حالا باید اپلیکیشن ARK روی دستگاه لجر شما نصب شده باشد. به این ترتیب لوگوی کوچک ARK را در منوی اصلی دستگاه لجر مشاهده می‌کنید.

هر بار که قصد استفاده از والت ARK را داشته باشید، باید آن را با فشردن همزمان هر دو دکمه، در دستگاه لجر باز کنید.

3.      استفاده و کار با لجر از طریق والت دسکتاپ ARK

در این مرحله باید لجر منیجر و همه اپلیکیشن‌های در حال اجرا روی کامپیوتر بسته باشند. برای اینکه بتوانید با ARK کار کنید، نیاز به والت دسکتاپ ARK (نسخه 1.3.2 یا جدیدتر از آدرس https://github.com/ArkEcosystem/ark-desktop/releases ) دارید.

پس از نصب والت دسکتاپ ARK، لجر را متصل کرده، پین کد را وارد کرده و اپلیکیشن ARK را روی لجر باز کنید (با استفاده از دکمه‌های چپ و راست به روی آیکن ARK رفته و با فشردن همزمان هر دو دکمه، آن را باز کنید). در لجر، صفحه‌ای به این صورت را مشاهده می‌کنید:

والت دسکتاپ ARK که روی کامپیوترتان دارید را باز کنید (یا جدیدترین نسخه را از آدرس https://github.com/ArkEcosystem/ark-desktop/releases دانلود و نصب کنید).

حالا در منوی اصلی ARK، دستگاهی به نام Ledger Nano S را مشاهده می‌کنید. برای باز کردن آدرس (یا آدرس‌ها) ARK لجر، روی این نام کلیک کنید تا باز شود.

پس از روشن کردن لجر برای اولین بار، یک آدرس خالی مشاهده می‌کنید. می‌توانید ARK را از آدرس (یا آدرس‌های قبلی)، یک آدرس ARK جدید یا از یک اکسچنج به آدرس لجر جدید خودتان ارسال کنید. در سمت چپ والت دسکتاپ، لجر نانو اس و آدرس‌های آن را مشاهده می‌کنید و در قسمت My Accounts، آدرس (یا آدرس‌ها) قبلی ARK خودتان را مشاهده می‌کنید که جزء دستگاه لجر نیستند (آنهایی که معمولاً بدون لجر از آنها استفاده می‌کنید).

حالا کافیست برای امتحان، مقداری توکن به آدرس ARK لجر خودتان ارسال کنید:

همه عملیات‌ها مثل آنچه با آدرس ARK معمولی انجام می‌دهید هستند به جز اینکه حالا باید تراکنش‌ها را با لجر امضاء کنید (بدون نیاز به ورود به عبارت عبور).

3.1 ارسال ARK به یک آدرس ARK دیگر

برای ارسال ARK از آدرس لجر نانوی ARK، روی آیکن ارسال در گوشه سمت راست بالای والت دسکتاپ کلیک کنید. سپس آدرسی که قرار است برای آن کوین ارسال کنید و مقدار ARK مورد نظر برای ارسال را وارد کنید. پس از انجام این کارها روی دکمه Sign with ledger کلیک کنید (توجه: از آنجایی که ما از لجر استفاده می‌کنیم، نیازی به وارد کردن عبارت عبور نداریم چون حالا این کار در دستگاه لجر انجام می‌شود).

پس از کلیک کردن روی Sign with Ledger لجر را بررسی کنید تا یک متن مشاهده کنید. حالا لجر مشخص می‌کند که کوین‌ها به چه آدرسی ارسال می‌شوند. برای صدور مجوز اجرای تراکنش، دکمه سمت راست و برای رد کردن آن دکمه سمت چپ لجر را فشار دهید.

اگر دکمه سمت راست را کلیک کنید، مجوز اجرای تراکنش ارسال می‌شود. حالا اگر دوباره به والت دسکتاپ نگاه کنید، خلاصه تراکنش را خواهید دید. برای اجرا کافیست روی دکمه Send کلیک کنید.

3.2 رأی دادن با والت لجر

برای رأی دادن از طریق آدرس ARK لجر نانوی خودتان، روی گزینه VOTES از آدرس ARK که قصد رأی دادن با آن از داخل والت دسکتاپ را دارید، کلیک کرده و بعد روی دکمه ADD DELEGATE کلیک کنید.

حالا دو گزینه دارید، می‌توانید از یک منوی دراپ داون انتخاب انجام دهید یا اینکه نام نماینده‌ای که می‌خواهید به آن رأی دهید را انتخاب کنید (خط دوم).

حالا یک نماینده به فهرست کنونی رأی‌های شما اضافه می‌شود اما برای تأیید رأی خودتان هنوز باید تراکنش رأی دهی را اعتبارسنجی و امضاء کنید. روی دکمه VOTE کلیک کنید.

حالا باید تراکنش را با لجر امضاء کنید. یک پاپ آپ در والت دسکتاپ شما باز می‌شود. روی دکمه SIGN WITH LEDGER کلیک کنید و به دستگاه لجر دقت کنید تا پیام Vote را به همراه یک مرور کلی از تراکنش رأی دهی مشاهده کنید. برای صدور مجوز اجرای تراکنش دکمه سمت راست و برای لغو آن دکمه سمت چپ را فشار دهید.

پس از تأیید تراکنش روی دستگاه لجر، یک مرور کلی از تراکنش رأی دهی روی والت دسکتاپ مشاهده می‌کنید. برای تأیید تراکنش رأی دهی روی دکمه SEND NOW! کلیک کنید.

3.3 تغییر دادن رأِی (یا لغو رأی) با استفاده از والت لجر

مراحل تغییر دادن رأی خودتان از آدرس ARK لجر، شبیه به رأی دادن با استفاده از لجر هستند. روی آدرس لجر ARK که قصد تغییر رأی برای آن را دارید انتخاب کرده و بعد روی تب VOTES کلیک کنید و تیک کنار نماینده‌ای که در حال حاضر به او رأی می‌دهید را برداشته و روی دکمه VOTE کلیک کنید.

حالا یک پاپ آپ در والت دسکتاپ نمایش داده می‌شود. روی دکمه SIGN WITH LEDGER کلیک کرده و بعد با استفاده از دکمه سمت راست، این کار را روی دستگاه لجر تأیید کنید.

حالا یک بررسی اجمالی از تراکنش لغو رأی در والت دسکتاپ مشاهده می‌کنید. برای تأیید این کار روی دکمه SEND NOW! کلیک کنید.

حالا اگر می‌خواهید رأی خودتان را تغییر دهید 10 تا 15 ثانیه صبر کنید و بعد روی آدرس فعلی لجر خودتان در منوی سمت چپ کلیک کنید (آدرسی که لغو رأی را از طریق آن انجام داده اید) تا نمای لیست رأی کنونی خودتان را مشاهده کنید – که حالا باید خالی باشد. اگر این آدرس هنوز قابل مشاهده نیست، کافیست والت خودتان را ری استارت کنید. برای رأی دادن دوباره مراحل بخش 3.2 این مطلب را تکرار کنید.

3.4 استفاده از چند آدرس ARK لجر

همانطور که مشاهده می‌کنید، پس از شروع استفاده از لجر با Ark، در صفحه اصلی والت دسکتاپ نام یک حساب (1 Accounts) را خواهید دید.

پس از شروع استفاده از اولین آدرس ARK لجر نانوی خودتان (ارسال تراکنش/ رأی دادن/ ارسال وجه به یک آدرس دیگر) و خروج یا ری استارت کردن والت دسکتاپ ARK، بار بعدی که والت خودتان را همزمان با متصل بودن لجر باز کنید، 2 اکانت مشاهده می‌کنید که جای نگرانی نیست و این مسئله کاملاً طبیعی است. ARK و لجر از پروپوزال BIP44  پشتیبانی می‌کنند. یعنی یک دستگاه لجر می‌تواند هزاران آدرس ARK داشته باشد که از یک عبارت عبور اصلی به دست آمده اند. در نتیجه می‌توانید هر تعداد آدرس لجر ARK که می‌خواهید ایجاد کنید – برای ایجاد آدرس‌های بیشتر، شروع به استفاده از آدرس دوم کنید. به این ترتیب وقتی دوباره والت دسکتاپ ARK را باز کرده یا روی ری استارت در منوی سمت راست بالای صفحه کلیک کنید، 3 اکانت خواهید داشت و این موضوع به هر میزان که مایل بودید قابل تکرار است.

برای ارسال تراکنش از هر یک از آدرس‌های ARK لجر روی Ledger Nano S کلیک کنید؛ در سمت چپ فهرستی از آدرس‌های فعلی لجر نانو S ARK خودتان مشاهده خواهید کرد.

وقتی دستگاه لجر را به سیستم متصل می‌کنم، در والت دسکتاپ ARK نمایش داده نمی‌شود. چه مشکلی وجود دارد؟

  • مطمئن شوید که اپلیکیشن لجر لایو (یا هر اپلیکیشن/والت لجر دیگری) در حال اجرا نباشد؛
  • مطمئن شوید که اپلیکیشن لجر ARK نصب شده و در دستگاه لجر باز شده باشد و در بخش تنظیمات گزینه browser compatibility روی no قرار داشته باشد.
  • کابل USB مینی خودتان را بررسی کنید. آیا این کابل، کابل رسمی لجر یا کابلی هست که از قابلیت انتقال دیتا پشتیبانی کند؟ چون همه کابل‌های USB مینی این قابلی را ندارند.

بعد از انتقال ARK به آدرس اول خودم، 2 آدرس لجر ARK در والت دسکتاپ ARK مشاهده می‌کنم، چرا؟

این موضوع کاملاً عادی است. ARK و لجر از پروپوزال BIP44  (سلسله مراتب چند اکانتی برای والت‌های قطعی) استفاده می‌کنند که امکان مدیریت چندین حساب، زنجیره‌های داخلی و خارجی مختلف با هر حساب و میلیون‌ها آدرس در هر زنجیره را فراهم می‌کنند.

به این ترتیب وقتی شروع به استفاده از اولین آدرس لجر ARK خودتان کنید، بار بعدی که والت دسکتاپ ARK را باز کنید 2 آدرس مشاهده می‌کنید – یک آدرس که قبلاً از آن استفاده می‌کردید و دومی که می‌توانید با همان دستگاه لجر از آن استفاده کنید.

اگر شروع به استفاده از آدرس دوم ARK کنید، سومین آدرس اضافه می‌شود و به همین ترتیب. می‌توانید هر تعداد آدرس لجر ARK که نیاز دارید، داشته باشید. آدرس‌های ARK جدید در لجر به همین صورت ایجاد می‌شوند.

چطور می‌توانم بعضی از آدرس‌های ARK را از دستگاه لجر حذف کنم؟

نمی توانید آدرس‌های ARK استفاده شده (که با آنها ARK دریافت یا ارسال کرده اید) را حذف کنید چون این اطلاعات روی دستگاه لجر ذخیره نمی‌شوند بلکه روی بلاک چین ذخیره می‌شوند که تغییر ناپذیر است (نمی توان تراکنش‌ها را پس از تأیید از بلاک چین حذف کرد).

چطور می‌توان دستگاه لجر را ری استارت کرد؟

پین کد را 3 بار اشتباه وارد کنید که این کار باعث ریست شدن دستگاه شده و می‌توانید بعداً دوباره آن را تنظیم کنید (اما مراقب باشید چون برای دسترسی به همان والت نیاز به عبارت بازیابی دارید که هنگام تنظیم لجر دریافت کردید).

من دستگاه لجر خودم را گم کردم، آیا امکان دسترسی دوباره به موجودی ARK خودم را دارم؟

امکان بازیابی ARK شما وجود دارد. اگر دستگاه لجر را گم یا خراب کرده باشید، می‌توانید یک دستگاه جدید سفارش دهید و آن را با عبارت بازیابی 24 کلمه‌ای خودتان تنظیم کنید که اولین بار که با دستگاه کار کردید در اختیار شما قرار گرفت.

در سایت ARK اعلام شده که ARK از دستگاه لجر بلو پشتیبانی می‌کند و امکان نصب ARK روی آن وجود دارد اما این دستگاه والت دسکتاپ ARK من را تشخیص نداد، چرا؟

می توانید والت اپلیکیشن لجر ARK را روی دستگاه لجر بلو نصب کنید اما در حال حاضر امکان استفاده از آن با والت دسکتاپ ARK وجود ندارد چون هنوز از آن پشتیبانی نمی‌شود.

تیم ARK قصد دارد امکان استفاده از لجر بلو با ARK را در آینده فراهم کند اما در حال حاضر فقط می‌توان با نانو S از آن استفاده کرد.

آیا نیاز به رأی دادن دوباره با آدرس لجر ARK خودم دارم یا انتقال ARK از آدرس ARK قبلی کفایت می‌کند؟

در این شرایط باید دوباره رأی بدهید چون آدرس جدید معادل با رأی جدید است.

اگر می‌خواهید به یک نماینده رأی دهید، باید دوباره با استفاده از دستگاه لجر رأی بدهید چون این یک آدرس جدید ARK است که هنوز به هیچ کس رأی نداده است (مثل وقتی که از یک آدرس ARK به آدرس دیگر جابجا می‌شوید و نیاز به رأی دادن دوباره با آدرس جدید دارید چون رأی‌ها به آدرس جدید منتقل نمی‌شوند).

آیا امکان حذف آدرس‌های ARK از لجر نانو S وجود دارد؟

پس از استفاده از آدرس‌های ARK با لجر نانو S امکان حذف آن وجود ندارد چون همه تراکنش‌ها در بلاک‌چین (که تغییر ناپذیر است) ذخیره می‌شوند نه روی دستگاه لجر. لجر فقط داده‌ها را از بلاک‌چین بازیابی می‌کند.

آیا امکان یا نیاز به ثبت عبارت عبور دوم با لجر وجود دارد؟

خیر، برای انجام این کار باید هر زمان که از لجر استفاده می‌کنید عبارت عبور دوم را وارد کنید. اگر این عبارت را از دست بدهید، امکان دسترسی به آدرس لجر ARK که رمز دوم را با آن تنظیم کرده بودید وجود نخواهد داشت.

لجر علاوه بر سندباکس سخت‌افزاری با عبارت عبور 24 کلمه‌ای (پیش فرض) ایمن سازی می‌شود که نسبت به عبارت 12 کلمه‌ای معمولی ایمن تر است.

 

تماس با ما

آدرس آدرس 1 : تهران، جردن، خیابان تندیس، پلاک 34، واحد 6
آدرس آدرس 2  : تهران، میرداماد، میدان مادر، خیابان شاه نظری ، خیابان ابن سینا
 
تلفن تلفن واحد فروش : 26230198
پاسخگویی ساعات پاسخگویی : روزهای غیرتعطیل از 9 صبح الی 17 عصر
 امکان مراجعه حضوری نیست حتما برای مراجعه حضوری از قبل هماهنگ بفرمایید
telegram 32 جهت پشتیبانی فنی تنها در تلگرام پیام دهید .

ما را دنبال کنید

کانال تلگرام
اینستاگرام 
کانال آپارات 
 
تمامی حقوق مادی و معنوی برای ارز مدرن محفوظ می باشد.

طراحی سایت : ایران مدرن

image01